Bild
Nästa artikel
Mitsubishi Eclipse Cross.

Rosttest: Mitsubishi Eclipse Cross (2018)

Rost

Vältäckande slitskydd undertill, men bakläxa för smutssamlande hylla. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Eclipse Cross har både kaross och bränsletank av plåt. Invändig behandling saknas i huv, dörrar och baklucka. Huv och dörrar har dock bra tätningar, medan bakluckans är acceptabla. De främre innerskärmarna är av plast och de bakre av filtmaterial och innanför dem finns ingen behandling.

Däremot har underredet, som saknar täckande plastsköldar, ett bra och vältäckande slitskydd. Någon invändig behandling i balkar och hålrum finns dock inte. Bakläxa får även de bakre skärmkanternas smutssamlande hylla och tröskellådornas nedåtvända otätade skarvar. En annan rostrisk är A-stolparnas fuktsamlande ljudisolering. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-12-10 08:59

Ser ut som en gammla Volvo 740 på undersidan.

#2
2018-12-06 15:37

Köp glasögon.....

#3
2018-12-06 17:28

Jag köper nog denna 10 gånger hellre än en gammal 740, och minst lika många gånger hellre än en Octavia. Den är ju riktigt frän å snyggt röd metallic. Sen är ju Mitsubishi oftast problemfria bilar.

#4
2018-12-06 17:39

Köp två, den ena lär rosta bort innan den gått 10K mil, själv har jag inte sett någon direkt rost på min gamla Octavia.

#5
2018-12-06 18:55

Tror nog inte den rostar bort på 3 år Vargen.
Men så klart så bra som en Octavia kan ingen bil bli någonsin. Finns ingen varken bränslesnålare, praktiskare, förnuftigare, bra rostskyddad, komfortablare eller säkrare bil :)
Men som en kuriosa har jag på 38 års bilägande aldrig haft en bil som ”rostat bort” värsta var en Saab 9000, som dörrarna rostade på i nederkant, men det var ett fabrikationsfel så alla fyra byttes på garantin.
Inte ens Yarisen vi hade i 8 år förintades av rost, ytrost på länkarmar fanns ju, men sen borde helt klart varit fullständigt upplöst av rost.

#6
2018-12-06 21:25

En Japan igen..

#7
2018-12-06 23:52

Octavia är inte bra på något, då den blir bra tack vare det. Den är en all-round bil som klarar mycket, till rimliga pengar. Den är hyfsat säker, lastar mycket, hyfsad komfort, ekonomisk och hyfsat låga utsläpp. Detta med bilar har blivit så "krångligt", om du tolkar mig rätt. Bilen skall kunna köras i terrängen, rymma ett fotbollslag, vara hög, vara tung och ha precis all utrustning som går att få. Varför duger inte en enkel bil längre, som är hållbar på alla sätt (livslängd och miljömässigt)? Ibland fluktar jag in på att köpa en Volvo SUV, och sedan efter en stund så tänker jag...det är då himla irrationellt och fånigt. Varför sitta i en tung "traktor" som väger massor, dyr i inköp mm. Varför inte bara något enklare och bättre för miljön? Jag tror rädsla styr mångas bilval, miljön kommer i sista hand. Nu skall alla ha en EL-SUV.. hahaha, snacka om bakvänt.

#8
2018-12-06 23:52

Octavia är inte bra på något, då den blir bra tack vare det. Den är en all-round bil som klarar mycket, till rimliga pengar. Den är hyfsat säker, lastar mycket, hyfsad komfort, ekonomisk och hyfsat låga utsläpp. Detta med bilar har blivit så "krångligt", om du tolkar mig rätt. Bilen skall kunna köras i terrängen, rymma ett fotbollslag, vara hög, vara tung och ha precis all utrustning som går att få. Varför duger inte en enkel bil längre, som är hållbar på alla sätt (livslängd och miljömässigt)? Ibland fluktar jag in på att köpa en Volvo SUV, och sedan efter en stund så tänker jag...det är då himla irrationellt och fånigt. Varför sitta i en tung "traktor" som väger massor, dyr i inköp mm. Varför inte bara något enklare och bättre för miljön? Jag tror rädsla styr mångas bilval, miljön kommer i sista hand. Nu skall alla ha en EL-SUV.. hahaha, snacka om bakvänt.

#9
2018-12-07 07:56

Det bästa med Skoda är väl att de är billiga och håller bättre än de dyrare vw och audi:)

#10
2018-12-07 11:23

Ser ut som en 740.. Jösses... Har man inget dåligt att säga får man helt enkelt hitta på något :P

#11
2018-12-07 11:53

Skoda VAR billiga innan VW tog över. Nu är det överpris. Å andra sidan klingade Skoda så gott för 15 år sedan. Skrot och urusel kvalite. Allting är relativt - men Skoda billiga.......

#12
2018-12-07 16:25

Skrot..

#13
2018-12-09 11:27

Mitsubishi har genom åren gjort bilar som stuckit ut genom sina små turbomotorer snarare än extrovert design. Och stora instrument, vilket de har ändrat på. Den här bilen ser bara konstig ut, opraktisk och märklig.
För vem och varför? ASX var kanske ingen succé designmässigt den heller, mem den hade en funktionell och komventionell design som passade målgruppen. Tror knappast tidigare ägare av ASX byter till denna nya. Och var är dieselmotorn?

#14
2018-12-09 17:22

Dieselmotor skrotar man idag,det tillhör det förgångna med dess skadliga utsläpp med dyr reningsteknik som gör bilarna fördyra att rena om man inte fuskar.....hybrid är det nya och smarta om man kan tekniken.

#15
2018-12-09 19:35

Både bensin och dieselmotorer behöver reningsteknik, en modern bensinmotor behöver partikelfilter för att minska skadliga utsläpp och det är dyrt. Och det finns dessutom inte bio-bensin att köra på men det finns bio-diesel, som dessutom ger lägre utsläpp genom högre syrehalt och därmed effektivare förbränning än fossil diesel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.