Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mini Countryman (2013)

Rost

Minis grundkonstruktion är bra. Sparklådornas kanter är invikta och skyddas av en plasttröskel. Undertill är skarvarna lite vågformade och det ger bra ventilation.

Bottenplattan har ett väl täckande slitskydd och huv, dörrar och baklucka har invändig behandling med vax. Alla tätningar är välgjorda. Det sitter täckande innerskärmar i alla hjulhus och skärmkanterna är av en typ som inte samlar lort. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast och okänsliga för rost. Avgasröret är rostfritt, men inte ljuddämparen.

Ett extra plus får Mini för placeringen av de bakre fjäderinfästningarna som sitter innanför hjulhusen, skyddade mot hjulsprut.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mini Countryman SD all4

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.