Bild
Nästa artikel
Mercedes S-klass.

Rosttest: Mercedes S-klass (2018)

Rost

Hela avgassystemet är rostfritt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

S-klass har dörrar, huv, baklucka och framskärmar av aluminium. Dörrar, huv och baklucka har dessutom mycket bra tätningar och dörrarna är invändigt behandlade. Även under bilen har mycket aluminium använts, bland annat i fram-/bakaxel, länkarmar, främre ramben, fjäderholkar och krockbalkarna fram och bak.

Hela avgassystemet är rostfritt och samtliga balkar och hålrum under bilen är invändigt behandlade. Bottenplattan är vaxbehandlad, även innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet, och alla skarvar är mycket bra tätade. Minus att stänklappar saknas och att hjulhusens innerskärmar är i filtmaterial. 

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-08-30 12:32

Fantastiskt! Måste väl vara topp-placering på den? :)

.

#2
2018-08-30 13:25

30 år försent, eller skall du år 2048 stå där och säga, titta min Mercedes har fortfarande garanti på avgassystemet. Varpå nyfikna frågar dig, vad är ett avgassystem?

#3
2018-08-30 14:53

Mycket bra jobbat av Mercedes Benz!!!

#4
2018-08-30 17:34

Mercedes lägger ribban, se och lär Lexus.

#5
2018-09-02 09:00

Min gamla CL500 (C215) från 2000 hade också ett avgassystem i en rostfri legering. Systemet var bronsfärgat (förutom utblåsen som var av rostfritt stål). Efter 14.000 mil syntes inte tillstymmelse till rost någonstans.

Men när man pratar rostskyddsgarantier så skall man läsa det finstilta. Hittills har det varit så att Mercedes endast garanterar rostskyddet om rosten uppstår "inifrån". Alltså inte rost i hjulhuskanterna som kommit genom stenskottsprut. Så i princip
ar garantierna inte värda pappret de står skrivna på. Vad man också skriver in är att regelbundna rostskyddsinspektioner måste ske hos en aukt MB-verkstad. Så länge man servar hos en aukt MB-verkstad gäller "Mobilo Life" garantierna men om man när bilen blivit några år inte vill betala dom ganska dyra servicarna förfaller garantierna.

Men: Mercedes har blivit mycket (!) bättre från slutet av 00-talet. Min MB från 2009 har jag krypit under och lyft bort alla plastsjok under bottenplattan, tittat under skydden i hjulhusen osv. Inte tillstymmelse till rost någonstans. Mycket smuts att tvätta/borsta bort som samlats, men under smutsen är det "orostat".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.