Bild
Nästa artikel
Mercedes A-klass.

Rosttest: Mercedes A-klass (2018)

Rost

Snubblande nära full pott, men det finns svagheter. Läs mer i Vi Bilägares rosttest

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Nya A-klass har ett riktigt bra rostskydd och är snubblande nära att få vårt högsta betyg, fem. Motorhuv och framskärmar är av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Rostskyddsbehandling i dörrarna. Alla skarvar i de olika karossdelarna har mycket välgjord tätning. Delar av hjulupphängningarna är av aluminium men det finns en smutssamlande hylla vid nedre fjäderfästet bak.

Många plastsköldar täcker underredet, skarvarna under sköldarna har mycket väl utförd tätning. Nedåtvända tröskelkanter med bra tätning. Alla balkar under bilen har väl utförd vaxbehandling. Inga stänklappar men låg blästerrisk.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-07-08 20:50

Den här bilen är jag riktigt sugen på!

#2
2018-07-08 21:38

Lite mer aluminium och lite mindre bling-bling, så blir det fem stjärnor! :)

.

#3
2018-07-09 09:23

Volvo;s ständiga strävan att försöka positionera sig på samma nivå som BMW och MB framstår som, rätt missvisande, för att uttrycka sig vänligt.

#4
2018-07-10 09:32

Bra jobbat Mercedes. Verkar som Mercedes vill distansiera sig från sina 90-tals härkar som rostade upp på några månader. Och det är ju bara bra för miljö, ägarna och för Mercedes själva som slipper mista kunder på sikt =)

#5
2018-07-11 13:51

Hm. Har kört C-serien sen 1999 och ansett den som minimum, men den här som laddhybrid kan faktiskt vara av intresse

#6
2018-07-11 15:31

Roat och MB en kär gammal visa. Hoppas de gjort sin hemläxa bättre denna gång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.