Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic (2009)

Rost

Mercedes har uppenbarligen lärt av sina misstag, för GLK är riktigt bra skyddsbehandlad. Hålrummen i dörrar och baklucka har sprutats med vax. Hjulhusen täcks av innerskärmar och underredet av plastsköldar av rejäl, hård plast.

Ett lager PVC ger extra skydd åt plåten under bilen och alla skarvar är mycket noggrant tätade. Stänklappar saknas men sparklådorna döljs under kraftiga plastlister som tål en del grussprut.

Hela karossen är av plåt och det drar ned betyget. Mercedes GLK får ändå en stark fyra för sitt rostskydd.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2012-06-26 16:53

Betyg 4 av 5 = Bra rostskydd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.