Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes GLA (2014)

Rost

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Motorhuv (bild till h.ö) och framskärmar av aluminium, övrig kaross, dörrarna och bakluckan av plåt. Mycket väl utförd limning av alla kaross- och delskarvar, även i vassa hörn. Luftig framskärmskonstruktion, innerskärmar fram av plast, bak av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt. Bakluckans insida är vaxbehandlad, samtliga dörrars också. Karossidor med låg blästringsrisk, trots att stänklappar saknas (kostar 1 215 kronor fram + bak). Skivor av ”plastfilt” täcker delar av underredet, under dem finns ett tunt lager rostskydd. Väl tätade skarvar undertill, balkar och hålrum har bra vaxbehandling. Rostfri bakre ljuddämpare.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes-benz GLA 220 CDI 4MATIC

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2014-05-28 15:21

Då har man lärt sig något av tidigare misstag, Grattis!

#3
2014-05-28 18:04

Numera lämnar Mercedes 30 års rostskyddsgaranti... om man låter en Mercedes verkstad utföra rostskyddskontrollen varje år.
Stänkskydd kostar 1000kr för fram och bak. Visserligen är delarna tillverkade i Rumänien (!), men bortsett ifrån att de ´tappar´ färg (blir gråa) funkar de perfekt för övrigt.

#4
2014-05-28 19:24

Trodde gasdämpare till motorhuven var standard nu för tiden, framför allt på en bil som väl börjar på strax under 300k...

#5
2014-05-28 20:40

Jag har satt på Mercedes original stänkskydd på min B-klass. Det gjorde jag själv utan problem. Inga skruvar fästes i plåten så någon rostrisk finns inte. De är mycket bra på flera sätt. B la så håller sig framdörren mycket renare och de bak hindrar att husvagnen inte blir nedstänk på samma sätt.

Men en nackdel har de. Snö bygger gärna på i dem. De är inte släta mot hjulsidan, utan har en liten ficka längst ner som håller kvar snön. Det gör att det bygger på ordentligt och fyller en bra bit upp i hjulhuset. Det är svårt att knacka bort också, eftersom fickan hindrar klumpen från att glida ner.

Att de bleknar har jag där emot inte varit med om. Mina är så svarta och fina så och de har gått två vintrar.

månssons, det tycker jag också är lite ynkligt. Tyska kunder klagar på det också. De säger att det är okej på en Dacia men knappast på en Mercedes.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!