Bild
Nästa artikel
Mercedes E-klass kombi.

Rosttest: Mercedes E-klass kombi (2018)

Rost

Välskyddad och bra tätad och rostfritt avgassystem ger högt betyg. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Denna generations E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den här bilen är dörrarna av stålplåt, men de är väl limmade och invändigt behandlade. Behandling finns också i alla balkar och hålrum under bilen.

Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är väl tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länkarmar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-12-21 07:24

Den tycks inte ha stänklappar, vilka annars brukar vara bra för att skydda karossidorna.
Varför kommenteras stänklappar bara i enstaka rosttest?

#2
2018-12-21 12:20

Stänklappar gör faktiskt allt sämre. Under respektive på yttersidan om de främre stänklapparna skapas det en kraftig turbulens (virvel), som gör att vatten, slask, smuts med mera träffar bilens undersida respektive bakdörrar och "hundbenet" (bakom bakdörrarna) med högre kraft och vassare (brantare) anfallsvinkel än utan stänklappar. Jag hade stänklappar på min förra Mercedes, men tog bort dem då jag efter bara något år kunde se tendenser till blästring som började mycket "tvärt" bak på dörrarna - särskilt "hundbenet" var utsatt. Bäst är utan stänklappar, men med en plastkant som går upp utmed framskärmarnas nerkant, och som skyddar skärmkanterna mot aggressivt sprut från framdäcken. Dessutom samlas det mycket grovsmuts bakom stänklapparna som på sikt kommer att skapa problem, till exempel konstant fukt samt smågrus som ligger och skaver mot lacken.

#3
2018-12-21 17:42

Det är skillnad på premium och ”premium”. Bra jobbat MB!

#4
2018-12-22 05:49

Man kan undra varför inte fler biltillverkare kan ha likvärdigt rostskydd som MB har nu för tiden. Allt kan inte ha med kostnaden att göra.

#5
2018-12-22 06:05

Svårt att misslyckas om det mesta är gjort i aluminium, nu har man iof gått åt andra hållet, men billigt är det nog inte med aluminium, så att billigare bilar inte går på det spåret är väl förståligt. Körde själv nya E-klass för en dag, trevlig bil på alla vis, 220d, 194 hk och tillräckligt med motor för mig. Men skärmstyrning och alla menyer behövde en hel del tillvänjning, kan inte påstå att allt känns självklart utan behöver nog en del "hands on" innan det känns enkelt, min GLK blev kvar, iaf ett tag till:)

#6
2018-12-22 10:38

Äkta premium och ej något fulpremium som Audi :)
Tysklands stolthet nr 1 och likaså som taxidroskor värden över.

#7
2018-12-22 17:22

Vi var faktiskt in hos lokala MB-handlaren för att titta på en E-klass 2013. Men, försäljarna var upptagna med sig själva, så det blev inget mer...
Trevlig bil annars, men trist rostbrun inredning på just den bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.