Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E 220 d (2016)
Rost

Rosttest: Mercedes E 220 d (2016)

Publicerad 21 oktober 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Mercedes E-klass.
Skyddande vaxlager ger plus i protokollet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns även inuti alla balkar och hålrum under bilen.

Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även de nedåtvända i tröskellådorna. Länkarmar och en del andra chassidetaljer är i aluminium och bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
 
Rostskyddsgaranti: 30 år.  

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-21 15:52
Ben39

Rostskyddgaranti 30 är falsk marknadsföring Ingen garanti över 10 år har nåt större juridiskt värde.
En god vän har en numera rostig 19 årig Merca 35 000 mil som han köpte ny förra århundradet med en mångårig sk rost garanti som Mercedes skyllt ifrån sig på i alla år då han har gjorde nåt sakfel på en struntsak under ägandetiden som inte påverkat rosten ett jota. Han ska byta bil nu Om Mercedes betalar ett inbytespris som om den vore utan rost byter han till en ny Merca igen. Annars blir det en ny Volvo som är i samma klass men bättre renomme. Tyska bilar har tyvärr en air av fusk med sig numera och inte att lita på längre då allt med säkerhet inte är uppgrävt än! Men Mercedes får chansen av en 50 år trogen kund.... Vi får se om de fattar vinken .

#2 • Uppdaterat: 2016-10-22 07:57
Hackenbush

Inga kommentarer av japanentusiasterna?

#3 • Uppdaterat: 2016-10-22 11:18
Roger Skagerström

Bränt barn skyr elden eller vad är det man säger? ;)

#4 • Uppdaterat: 2016-10-22 16:16
Thommys

Märkligt att de återinför stålplåt i dörrarna, gamla modellen, S-klass och C-klass har ju aluminium. Jag trodde att det var här för att stanna. Kan det ha med högre krav på sidokrockskydd att göra? Aluminium har ju används just för att få ner vikt och därigenom förbrukning och utsläpp. Eller sparar man inte så mycket vikt just för att aluminium kräver mer ljudisolering?

#5 • Uppdaterat: 2016-10-22 17:09
Pi

Verkar som att M-B förbättrat sitt rostskydd ordentligt medan konkurrenten Volvo gått motsatt väg. Tråkigt för Volvo var ju tidigare duktiga inom det området.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-22 21:38
Vorwärts

Das Beste oder nichts!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.