Nästa artikel
Rosttest: Mercedes C220 CDI Kombi (2011)
Rost

Rosttest: Mercedes C220 CDI Kombi (2011)

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Senaste generationen C-klass har bra rostskydd men Mercedes har snålat in på efterbehandlingen jämfört med bilarna i serien vi tidigare rostskyddstestat. Motorhuven är inte längre behandlad inuti och man har minskat på behandlingen av underredet.

Det skyddas i och för sig också av stora plastsköldar. Dörrar och baklucka är invändigt behandlad med rostskyddsmedel och skarvarna är väl tätade. Framskärmarna är i aluminium och i bakskärmarna ligger en plastfilm som fuktskydd mellan stålplåten och innerskärmarnas filtliknande material.

Stänklappar saknas vilket gör att de utstickande skärmbreddarna bak på sikt riskerar att blästras av stensprut från framhjulen.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C220 CDI Kombi
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.