Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes C 200 Kompressor (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Bilen är behandlad med vax i tröskellådorna och i balkarna undertill, men omvikningar i dörrar och luckor är inte tätade med lim. De känsligaste skarvarna längst ner på dörrarna täcks av en list som kan samla smuts och fukt och skärmkanterna bak har smutssamlande hylla.

Något traditionellt slitskydd under bilen finns inte. I stället är hela underredet täckt av plastsköldar. Därunder saknas behandling.

Karossen är galvaniserad till 85 procent, men alla ytterplåtar har endast enkelsidig beläggning. Varning för lacksläpp.

Betyget har sänkts i omgångar sedan vi fått facit i hand. Många bilar har fått dörrar och baklucka utbytta, på Mercedes bekostnad. Från och med hösten 2003 är C-klass bättre behandlad.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.