Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes A 140 (1998)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Bilen är rostskyddad en en helt ny metod. Då den totalt saknar vanlig rostskyddsbehandling är det svårt att bedöma hur den kommer klara rosten.
Metoden bygger på att plåtarna upp till fönsternivå är galvade. Redan i pressningen har plåten också försetts med tre tusendels millimeter tjockt lager skyddlack. Detta ska ersätta den vanliga vaxbehandlingen av hålrum.
Hela bottenplattan är täckt med plastsköldar - som ett andra golv.

De ska ersätta rostskyddsmedel. På testbilen fanns dock kondens mellan plast och kaross. Tidigare erfarenheter med olika plastbehandlingar har visat att fukten kan krypa in till plåten efter några år, när plasten blivit spröd och skadad.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.