Nästa artikel
Rosttest: Mazda3 1,6F Touring
Rost

Rosttest: Mazda3 1,6F Touring

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB

Mazda3 har 12 års rostskyddsgaranti, men får sannolikt svårt att leva upp till det åtagandet. Därtill är bristerna för många, enligt Vi Bilägares rostskydds-expert Thomas Widström. På minuskontot noteras att bilen inte är invändigt behandlad i balkar, hålrum, motorhuv och dörrar. Andra framtida rostfällor är de fukt- och smutssamlande plastlisterna under sparklådorna och filtinnerskärmarna bak. Mazda3 saknar också stänklappar och hela karossen är i plåt; aluminium eller plastmaterial på utsatta ställen är bättre från rostskyddsynpunkt.

Plus får den nya Mazdan för välgjorda limningar i såväl huv, dörrar som baklucka. Slitskyddet under bilen är också godkänt och bensintanken i plast kan inte rosta. Det räcker dock bara till en tvåa i slutbetyg. Underkänt, alltså.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.