Nästa artikel
Rosttest: Mazda2 1,4 Base
Rost

Rosttest: Mazda2 1,4 Base

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Lillmazda är faktiskt lite bättre skyddad än storebror Mazda 6. Såväl motorhuv som baklucka och dörrar är väl limmade. Huven är sprutad inuti i framkant liksom dörrar, däremot inte bagageluckan.

Bakskärmens konstruktion är bra. Stänklapp finns, Tyvärr är innerskärmen av fuktsamlande filtmaterial. Fram är det dessvärre plåtrent i fjäderbensholkarna. En oskyddad skarv sitter mitt i hjulsprutet.

Innerskärmar finns som skyddar ganska väl. Tröskellådorna är av äldre konstruktion men väl skyddade och är hålrumsbehandlade. Bränsletank av plast med påfyllningsrör i metall. Slitskyddet  undertill är delvis bra, delvis med flera oskyddade öppna skarvar. Mazda 2 har en förhållandevis bra hålrumsbehandlig vilket är nytt för Mazda.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.