Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mazda CX-5 (2017)

Rost

Bottenplatta och avgassystem i stålplåt och ojämn rostskyddsbehandling drar ner betyget för CX-5 i Vi Bilägares rosttest.

Vi Bilägare 2017/17 Biltest: Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Renault Koleos

Tamast vinner En suv står överst på många bilköpares önskelistor. Hög sitthöjd ger enklare insteg och bättre överblick vilket bidrar till att göra modelltypen populär i alla storleksklasser. I detta test av mellanklassuvar vinner den mest personbilslika.   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor

Mazda CX-5 har bottenplatta, hjulupphängningar och avgassystem helt i stålplåt – inga mer motståndskraftiga material mot rost har använts. Bränsletank och påfyllningsrör är av stålplåt, men tanken är behandlad. Innerskärmar av hård plast fram, baktill filtplast. Tröskelskarven är nedåtvänd men tätad. Smutssamlande list under tröskellådorna. I A-stolparna finns en ljudisolerande, men också fuktsugande plastkudde. De flesta karosskarvarna är tätade. Bristfälligt slitskydd. Balkar har sprutats med vax men ojämnt. Bra skärmkanter bak. Dåligt tätade hörn i huv och baklucka och ingen innerbehandling. Dörrar är bra tätade och behandlade inuti.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-12-28 11:33

Pinsamt med en bränsletank i stålplåt... Synd på ett sånt fint bygge i övrigt.

#2
2017-12-28 13:28

Tank i plåt är över gränsen för det acceptabla, att även röret är plåt är kryddat, t.o.m. Opel införde plaströr 1992 och plasttankar 94, ingen kul bil att köpa begagnad efter 10 år, många möjliga dolda rostfel.

#3
2017-12-28 19:23

1972 kom VW med plasttank i den då nya Passaten.......

#4
2017-12-28 23:19

Mazda liksom Toyota håller rosten väldigt långt ifrån sig i verklig trafik trots ett halvbra betyg. Det behövs ingen extra rostskyddsbehandling då plåten i japanska bilar generellt håller väldigt hög kvalitet!

#5
2017-12-29 09:51

(Plasttanken i Passat kom 74, 72 var en provserie på 500 tankar levererade till postverket men Passat kom inte fören 74.
Den första bilen var Porsche 911 1967, men plasten utvecklades av BASF och inte av någon biltillverkare.)

#6
2017-12-29 13:30

Intressant att veta vad poängen är med plåttank, plåtrör. Jag antar att plasten är tom billigare. Man gör dyrare och sämre konstruktion, varför? Är det säkrare? Är man petnoga? Med vad? Eller är plasten kanske betydligt dyrare?

#7
2017-12-29 14:03

https://raybuck.com/plastic-vs-steel-gas-tanks/

Här står det lite om för- och nackdelar med plast respektive plåt. Fördelarna som nämns med plåt är billigare att tillverka, pålitligare (?), säkrare vid hetta och brand, enklare att återvinna, samt att de läcker mindre ånga. Få plastkärl är 100% lufttäta. Därför man inte köper vin på plastflaska tex.

#8
2017-12-29 18:38

Stoor: Tror du de använder plåt från Europa? http://www.vibilagare.se/nyheter/japansk-stalskandal-nar-europeiska-bilar

#9
2018-01-01 14:26

Uppenbarligen så är det fortfarande gångbart. Läser inga artiklar om genomrostade bränsletankar på över 20 år gamla japanska bilar. Vissa blir förundrade över att man kan ha en tank av plåt och jag blir lika förundrad att ni gör er besväret att kommentera samma sak om och om igen. Ja, nästa Nissan Qashqai kommer att ha en tank av plåt det kan jag redan förtälja ;).

Ha ett gott 2018 mina vänner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.