Bild
Nästa artikel
Mazda CX-3.

Rosttest: Mazda CX-3 (2017)

Rost

Förhållandevis bra slitskydd, men det har missats med limning i vissa hörn och skarvar. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Kaross av stålplåt. Motorhuv och baklucka är bra behandlade mot rost inuti men inte perfekt limmade i skarvarna. Dörrarna är också skyddade inuti och har limmade skarvar, dock inte i alla hörn. Innerskärmar av mjukplast bak med bra skärmkonstruktion. Under dem är skarvar tätade och dessutom finns ett tunt rostskyddsmedel.

Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material. Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra. Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Mazda CX-3

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-06-07 14:26

OK, så då får Mazda 3 av 5, trots i stora drag bra behandling. Jämför man med Audi som fick följande kritik "Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas vaxbehandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet." men ändå fick 5 av 5 förstår jag inte betygen.

#2
2017-06-07 14:44

Har sagt detta under många år här och pekat på uppenbara brister hos dessa "prognoser" som pågått i ca 20år. Ofta är de rent felaktiga, jag väntar ff på reportage på Toyotaägare med sina upprostade bilar bla, de borde stå i kö vid detta laget om "prognoserna" berättade "sanningen". Det har gått prestige i det här för VIB mot vissa biltillverkare, prata med vilken Toyota mek som helst om det finns så stora rostproblem som kan sägas vara modellrelaterade att de rostar upp som man får intryck av i dessa "prognoser". Var skeptisk/kritisk till dessa är min uppmaning.

#3
2017-06-07 17:15

Så klart man är skeptisk om det inte stämmer med sin egen erfarenhet och övertygelse. Men man kan undra vem som har mest på fötterna? Rostskyddsmetoder som har detta som yrke eller den enskilde bilägaren?

#4
2017-06-07 17:42

Det är enkelt. Mazda dras med rost!

#5
2017-06-07 21:12

Fattar ni inte innebörden av ordet "PROGNOS" så slå upp det i Svenska Akademiens Ordlista!!!!

#8
2017-06-08 08:14

Det är bara att kosta på en behandling av bilen. Efter den så är rostskyddet på topp.

#9
2017-06-08 19:46

Helt onödiga prognoser, går åt skogen och mest gynnas bilar man tror är bra.

#10
2017-06-08 19:50

Tja, byta olja, lite filter och några tändstift tar väl knappast mer än en timme. Det gör man ju nästan snabbare själv...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!