Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mazda 323 F 1,8 GLX (1999)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mazda 323 är till 90 procent galvaniserad och lagret av förzinkning är mellan 2,8 och 8,4 my tjockt, beroende på vilken del av bilen det gäller. På de mest utsatta ställena är galvaniseringslagret tjockare. Dessutom har man vid tillverkningen lagt på vax i balkar, trösklar och stolpar. Någon ytterligare rostskyddsbehandling förekommer inte vid bilens ankomst till Sverige.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.