Nästa artikel
Rosttest: Mazda 2 (2011)
Rost

Rosttest: Mazda 2 (2011)

Publicerad 22 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Mazda 2 har kaross helt och hållet i galvaniserad stålplåt. Bakluckans och motorhuvens tätningar är bristfälliga i hörnen. Huven har sprutats med rostskyddsmedel i framkanten. 

Bakskärmen har en liten smutssamlande hylla men med limmad skarv. Innerskärmen är av filtliknande material vilket inte är lika bra som hårdplast. Dörrarna har sprutats i nederkant. Bakdörren ligger utanför karossen och C-stolpens nedre del har en skyddande folie. Undertill är yttersidorna täckta av plastsköldar. Under dem är vissa skarvar skyddade.

Det finns ett visst slitskydd men bara på de absolut mest utsatta ytorna samt på reservhjulsbaljan. Balkarna har ingen synlig inre behandling. Tröskelbalkarna har skarven nedåt och saknar yttre tätning.

De är däremot vaxbehandlade inuti. Vissa skarvar kan bestå av tre–fyra plåtar men är ej skyddade. Bränsletanken är av plast men monterad med plåtband. Påfyllningsrör i plåt. Stänklappar saknas.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda2 1.3 Advance Plus
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.