Bild
Nästa artikel

Rosttest: Lexus IS200 (1999)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Lexus har en kaross som till stora delar är galvaniserad. Toyota har tidigare inte imponerat med sina rostskyddsbehandlingar, men Lexus IS 200 verkar vara ovanligt väl skyddad, konstaterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB.

Det finns extra vax i både baklucka och motorhuv, liksom i sparklådor och dörrar. Framskärmen skyddas av rejäla innerskärmar. Däremot är det sämre med extra skydd i balkarna under bilen samt inuti bakskärmarna.

Bränsletanken är av plåt och riskerar att rosta med tiden. En stor del av underredet täcks emellertid av släta plastsköldar med uppgift att förbättra aerodynamiken. Dessa skyddar givetvis också mot smuts och stensprut.
Fabrikanten vågar sig på en tolvårig rostskyddsgaranti. Antagligen kommer Lexus IS200 att hålla sig ganska snygg den tiden ut.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Lexus IS

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.