Bild
Nästa artikel

Rosttest: Lexus CT (2012)

Rost

Lexus har både motorhuv och baklucka av aluminium och dessa har också fått en invändig skyddsbehandling. Även dörrarna har skyddats med ett invändigt vaxlager. För övrigt är dock rostskyddet skralt.

Invändig behandling saknas helt i balkarna under bilen. Underredets slitskydd är ganska snålt och det går att hitta flera otätade skarvar. Stänkskydd finns inte. Sprutet från framhjulen riskerar att blästra framkanten på dörrarna.

Även baktill finns stor risk för rostangrepp. I de breda, gammalmodiga skärmkanterna kan det samlas fukt och smuts. Innerskärmarna både bak och fram är av filtmaterial som visserligen dämpar vägbuller men som med tiden blir fuktigt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus CT 200h.

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.