Bild
Nästa artikel

Rosttest: Lexus IS (2014)

Rost

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.
Huven är av aluminium, snålt tätad men behandlad inuti. Resten av bilen är av plåt. Sidorna skyddas mot sprut av fula plastpartier (se bild). Inuti dörrarna finns vax, men skarvarna är bristfälligt tätade. Under bilen sitter plastsköldar och under dessa ligger grus. Underredets skarvar är tätade men någon invändig behandling går inte att finna. Däremot finns både grus och småsten inuti tröskellådorna. Dräneringen är klen. Vid tröskelskarven sitter en plastlist som fyllts med skumgummi, vilket på testbilen var genomblött. Bakom tätningen gick det att gräva fram en tjock sörja av våt, kletig smuts.
Bränsletanken är av plast men dess plåtfästen hade börjat rosta.

Rostskyddsgaranti:12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus IS 300h F Sport

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Lexus, Lexus IS

Kommentarer

#1
2014-06-13 15:58

Betyg 2 av 5. Det var dåligt. 2 betyder underkänt.

Jag måste också säga att sådana där genomskinliga klistermärken på lacken ser inget vidare ut. Det likar mer en efterkonstruktion för att rätta till en dåligt designad kaross.

#4
2014-06-13 17:25

Har de inte runda borr i Japan? Jag kan inte förstå hur de får till dessa former på hålen på dörrarna på Lexus LS 430 annars. Vad är det bruna för något som är runt hålen? Är det någon form att avangistisk desing kanske? Japaner är helt otroliga att få till det måste jag säga.

Bilden är från 2009. Det betyder att bilen är 8 år här.

http://us.lexusownersclub.com/forums/topic/55275-2001-ls430-door-corrosi...

#5
2014-06-13 17:30

Haha, ja den som inte hittar grus/sand eller kletig smuts liggandes undertill på underredet av sin bil någonstans har knappast använt bilen utan bara låtit den stått i garage sedan den köptes. Så jäkla korkat påstående VIB.

#6
2014-06-13 17:48

Thommys.

Har du något som VIB eller annan oberoende institut som konstaterat rost i något reportage om någon Lexus eller Toyota där vi kan konstatera att det är ett vanligt förekommande problem på någon specifik modell. Precis som man gör med alla Mercedes modeller i reportage gång på gång hos VIB? Vem som helst kan ju sätta in ett foto på en Mercedes och skriva att det är en Lexus som på detta forum du visar upp.......kan det rent av vara desperata Thommys som vill misskreditera Lexus ;o)

Tänk på att Lexus har de mest nöjda ägarna Thommys i många kundundersökningar runt om i världen, hur känns det som Mercedes fanatiker? Mercedes, märket på dekis i de flesta undersökningar i jämförelse mot Lexus som toppar i princip allt runt om i världen.

#7
2014-06-13 18:02

Shogun, hur är det med läsförståelsen? Nu var det inte smuts under bilen som ViB åsyftade utan kletig smuts under _tätningen_, vilket är allvarligt i rostsammanhang.

#8
2014-06-13 18:08

Swemba.

Nu får du nog krypa under din VW och titta om du inte hittar lite sand som krypit in i DSG växellådan........ Och kanske ända in i tröskellådan........ ;o)

#9
2014-06-13 18:20

Har världen rastat för dig nu Shogun? Det är inte speciellt förtroendeingivande att prata om att jag fejkat bilder på rostande Lexus.

#10
2014-06-13 18:33

Nu rasar världen ihop för Shogun (rallarsvingen) och Leifer.

Leifer tror du en kompletterande rostskyddbehandling fixar plastlister som håller fast fukt? Tänk igen!

Shogun vad har DSG-lådor med rostskyddet på Lexus att göra. Var inte så fånig! Du är dock i övre medelåldern men beter dig som ett snarstucket barn.

Skyddsplasten på bakdörren är en dålig efterhandskonstruktion. Gör rätt ifrån början istället.

Lexus utvecklas för den amerikanska marknaden och de bryr sig noll och inget om den europeiska. Under om det tänker avveckla verksamheten här?

#11
2014-06-13 18:31

Thommys.

Nej då, jag vet vem det är världen har rasat ihop för med alla "riktiga" reportage om Mercedes och rost från oberoende institut som visas upp med uppgivna ägare som faktiskt "finns/existerar"......de kan man se i VIB men vi ser inga motsvarande reportage om Toyota/Lexus.......;o)

#13
2014-06-13 19:22

Leifer...du ställde en fråga "Skulle det bli betyg 5 då?"...svaret är att inget rostskydd i världen kan rädda en dålig grundkonstruktion.

#14
2014-06-13 19:54

Enligt en tidigare diskussion har Toyota (antar att samma gäller för Lexus?) "superplåt" OCH "superlack" så vem bryr sig om rostskydd? ;)

#15
2014-06-13 19:59

Shogun, vilken VW? Jag äger ingen VW. Jag äger ingen VAG-bil för över huvud taget.
Jobbigt läge?

#18
2014-06-13 20:14

leifer....du har fått fullständig härdsmälta av denna sågning av favomärket. Det är rundgång i dina "diskussoner".

Jag svara för tredje gången på din fråga...".svaret är att inget rostskydd i världen kan rädda en dålig grundkonstruktion."

Gå ut och hämta lite luft. Ta kanske en kall öl. Känn sommaren i luften. Kanske prova en helg utan ViB?

#19
2014-06-13 20:15

2 av 5 ... =) För en Lexus?! Nej, nu tar jag en till öl!

#21
2014-06-13 20:26

Leifer...nu får du förklara vad du menar med " du som helt tappat fattning och börjar gapa och skrika som en idiot."...vem gapar och skriker som en idiot?

Håll dig gärna till sanningen någon gång. Som sagt prova en helg utan ViB ett tips i all välmening.

Du kan ju ringa Shogun (Conny Karlsson) och diskutera hur orättvist behandlade Lexus/Toyota blir och varför VW så felaktigt är så omtyckta av journalister och kunder. Att alla andra inte förstår de ni två vet.

#22
2014-06-13 21:35

I familjen finns en helt rostfri Lexus IS 300 från 2001 som gått 19000 mil. Skulle rostskyddet ha blivit så mycket sämre sedan dess, fan tro't.

#23
2014-06-13 22:02

I rest my case...... :-)

#24
2014-06-13 22:53

Shogun. Er du virkelig så merkesfanatiker? Tror du virkelig ikke at Toyota Lexsus har rust problemer, send med din Mail adresse så skal jeg sende deg noen bilder av Lexsus Toyota med store og mindre rust skader fra biler som har gått i Bergen. Å forsvare et bilmerke konsern som du ikke eier eller har økonomiske interesser i har jeg aldri skjønt meg på, det blir bare for dumt. Nå skall Toyota i Norge tilbakekalle 9000 biler for arirbag problematikk.

#26
2014-06-14 06:54

YF22.

Nej ,jag är ingen märkesfanatiker. Jag varierar mig mellan olika märken. Jag har tidigare under många år varit Mercedes ägare. Men den sista rostade bort totalt i ett rostmoln,poff!! Rosten kom precis överallt på bilen och Mercedes generalagent ville inte ta något ansvar för bilen. Det var då efter detta jag köpte min första Lexus (jag har haft 3 st). Något jag inte ångrar de bästa bilarna totalt sett som jag ägt. Men jag äger ingen just nu, men det blir någon igen i framtiden garanterat. Därför försvarar jag Lexus mot Mercedes fanatismens ansikte här på VIB, nämligen Thommys, där har du en riktig fanatiker som bara kan köra Mercedes, bilmärket som givit rosten en ansikte vilket vi kan se här i reportage i VIB gång på gång år efter år även idag. Så problemen för Mercedes med modellspecifika rostproblem har inte tagit slut än utan fortsätter.

Det är mot Thommys fanatism jag vänder mig och argumenterar emot med fakta från VIB som har artiklar i ämnet som visar på riktig rost på Mercedes som förekommer relativt ofta i jämförelse mot andra märken, och detta på ett märke som vill vara premium, man kan kräva mer tycker jag från ett sådant märke och att de ska lära sig att ta ansvar för sina produkter. Hur kan någon försvara detta och blunda för detta som Thommys gör? Det är att vara fanatiker! Och ska motarbetas genom att visa på fakta som jag gjort/gör.

Men Thommys har ju desperat googlat hela kvällen nu kan vi ju se för att hitta Lexus med rost. ;o) Men inte från något oberoende institut som visar på att det är modellspecifikt för någon modell av Lexus. Utan på enstaka exemplar på ett forum som inte säger någonting egentligen, utan sådant kan man hitta om alla märken på forum där ägare drabbats av rost eller annat och har funderingar.

Som jag sa tidigare så kan man hitta enstaka exemplar av Lexus som rostat självklart, det kan man med alla märken. Men inte så att det är modellspecifikt för någon Lexus modell, så som det är för Mercedes på många olika modeller och varit en följetong om här på VIB.

Du har redan min mailadress och mobilnr om du klickar på mitt namn, jag har inget att dölja.

#27
2014-06-14 08:03

Shogun, det är ganska lustigt att du försöker dra in Mercedes i ett rosttest av Lexus.
Det finns just nu två aktuella rosttest på ViB förstasida. Ett av Lexus IS och ett av Mercedes C180, så vi behöver inte sitta och gissa eller kasta paj.
Mercedesen får 5 av 5. ...

#28
2014-06-14 09:37

Det är bara att beklaga att W210 hade en misslyckad miljölack som rostade. Mycket tråkigt. Men det betyder inte att de alla andra bilarna, konstruktionerna och komponenter på bilarna är dåliga på Mercedes. Inte ens W210 är fullt så dålig vad gäller rost. En av mina närmaste vänner har en W210. Den går som en klocka och har inte nämnvärt mycket rost. Men Shogun är bitter på Mercedes och det kan jag förstå. Men att tjata om detta år ut och år in i all oändlighet resulterar i inget annat än att folk retar sig mer på Shogun än på Mercedes. Hur många gånger har man inte hört "rostade bort totalt i ett rostmoln,poff!!"?

När nu Lexus får dåligt resultat och Mercedes får bra vad gäller rostskydd så tippar hela tillvaron för Shogun. Det lyser igenom i hans texter. Han tar till medel som att påstå att bilder på rostande Lexus är falska t ex.

Jag är som en nagel i ögat på Shogun som helst skulle vilja stå oemotsagd och hylla Lexus och sänka Mercedes här på Vi Bilägare. Det måste blivit mycket obekvämt att jag dök upp här för fyra fem år sedan (på den tiden innan man måste registrera sitt nick).

#29
2014-06-14 11:28

Swemba.

Du är "neutral" i frågan va? Du får nog ta och läsa vilken goja Thommys skrivit tidigare så förstår du. Men eftersom du alltid försvarar mediokra konstruktioner från tyska tillverkare tidigare så förstår jag att du också försvarar Mercedes och tyskfanatiker här också.

Och Thommys pratar om Lexus i artikeln om nya Mercedes C-klass rostskydd, men det "missade" du att påpeka för Thommys under den artikeln, "neutral" som du är........;o)

Jo, gissa är det VIB gjort när man gjort en prognos för både Toyota/Lexus. Denna prognos man gjort stämmer ju inte under de 15-20år man gjort dessa rosttester har de givit i regel en 2:a i rostbetyg. Det betyder att det måste finnas massor av ägare med upprostade bilar, men var är de? Varför får vi inte se reportage där man kan konstatera modellrellaterade fel där de rostar på Toyota/Lexus modeller och jag har inte sett en enda Lexus som har så grova rostskador som Mercedes har på ett flertal av sina modeller som vi kan se reportage om titt som tätt här på VIB. Därför tolkar jag det som att VIB/Rostskyddsmetoder har gjort en felbedömning om rostskyddet när vi inte får se några larmrapporter och upprostade bilar.

Och visst Mercedes får 5 av 5 nu. Man har tidigare fått 4 av 5 men ändå så får vi se bilar i reportage som rostat upp, hur går det ihop? Det är så att någonting inte stämmer med rostbetygen och att man gjort felbedömning. Och det kan hända att även denna C-klass hamnar där i reportage i framtiden om man ser till de tidigare betygen man givit så är det inte någon garanti vad gäller Mercedes rostskydd, vi kan får se massor av vitrost istället, men det får vi se. Hur svårt kan det vara att lägga ihop 2+2 att något inte stämmer. Det var ju i ett nummer i VIB i Mars tror jag där det var en ägare återigen i reportage med rost på sin Mercedes, och så håller det på år efter år, det verkar inte ta slut. Och på flera av Mercedes modeller, därför är det fortfarande högaktuellt och ska inte sopas under mattan som om det inte existerar fortfarande.

Men visst jag är en nagel i ögat på Thommys för att jag påpekar de brister som finns fortfarande på flera Mercedes modeller när jag hänvisar till VIB reportage som verkligen visar rost. Detta får vi inte se om Toyota/Lexus är inte det märkligt med tanke på betygen de får i rosttesterna? Det är upenbarligen så att VIB/Rostskyddsmetoder bara går efter om och hur mycket man ser vax/rostskyddsmedel i balkar hålutrymmen när man sätter betygen. Men uppenbarligen så har Toyota/Lexus något som gör att bilarna står emot rosten när inga ägare har större problem när vi inte får se något i VIB om ägare med upprostade bilar. Men detta har det säkert också gått prestige i nu under många år att erkänna att man gjort en felbedömning om rostskyddet från VIB sida.

Att jag sedan är en nagel i ögat som visar på att inte Mercedes heller ligger med i toppen i Autoindex eller JD-power olika kvalitetsundersökningar är heller inte populärt hos Thommys som kämpat med näbbar och klor för att förlöjliga dessa undersökningar. Och sedan helt plötsligt när Mercedes någon gång klarat sig bra i JD-Power hänvisat till dom i nästa andetag!! Hur går det ihop och hur seriöst är det? Det blir bara komiskt att läsa. Därför fortsätter jag att avslöja fanatikern med stort F här.

Sedan så var det inte miljölacken som rostade Thommys, utan plåten!! Inte bara lacken det var kittet man använde som var felaktigt som man använt på många modeller där det nu visas i form av rost som kryper mellan plåtarna och vid plåtomvinkningarna där det är bristfälligt. Även på denna nya C-klass hade dessa limsträngar med kitt redan spruckit, och det bådar ju gott........när man redan sedan tidigare haft problem med detta.

#30
2014-06-14 11:58

Självklart var det inte lacken som rostade utan var orsaken till rosten.

Det finns 60 bilmärken till som rostar. Hur mycket ser man om dem? Det är inte bara Mercedes som rostar men det ger bättre tidningsupplagor när man skriver om Mercedes och rost. Ett sätt att kunna hånskratt för många. Men för oss som kör Mercedes är det som att hälla vatten på en gås. Jag berörs inte heller av dem som gör hitlerhälsningar mot mig när jag kör Mercedes (man kan ju fråga sig varför ingen gör det när jag kör VW), eller de som drar till i stjärnan på huven så att den lägger sig ned. De är dom som lider, inte jag.

#32
2014-06-14 14:25

Thommys.

Det är inte som att hälla vatten på en gås för alla Mercedes ägare. Jag har flera i bekantskapskretsen som helt lämnat märket pga bla rost och elektronik fel, men de är heller inga fanatiker för ett enda bilmärke utan ser positiva saker med andra märken som även kan överträffa Mercedes, tex BMW och Lexus, Honda.

Och det är dessa som lider när inte Mercedes tagit sitt ansvar för sin undermåliga produkter man släpper ut som man uppenbarligen tar överpriser för sett till vad man får för kvalitet. Tänk att betala nästan en halv miljon och se skiten rosta bort, jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan försvara en biltillverkare som inte tar sitt ansvar i sådana fall. Då är man hjärntvättad som jag ser det, det har jag läst under din presentation om dej själv som du nu raderat det mesta av skrytet och upphaussningen av ett bilmärke (efter påpekande från mig) som i mångt och mycket lever ännu på gamla meriter hos många. Men för oss som drabbades av rost och annat är dessa meriter inte värt vatten. Därför var det en nyttig erfarenhet att få äga ett sådant märke som Lexus, ett äkta premiummärke som vet hur man ska behandla sin kunder i mot och med gång. Det vinner man i längden på som jag ser det.

Och Thommys du lider något oerhört när inte Mercedes betraktas som bäst i diverse undersökningar jämfört med andra märken. Men försöker låtsas som om det regnar. Tänk att Mercedes från 1886 är omsprunget av Lexus från 1983 när märket skapades. Lexus The Relentless Pursuit of Perfection

http://www.youtube.com/watch?v=cVKFHKYUvrE

#33
2014-06-14 15:07

Du får ursäkta, Shogun, men du går på som den värsta slugger och gör dig själv en otjänst. Thommys får oförtjänt ta emot bra mycket med tanke på vad han skrivit i tråden.

Att Mercedes har haft väldiga rostproblem vet vi alla, men de har uppenbarligen bättrat sig rejält - till skillnad mot Lexus.
Mercedes skötte sina rostproblem lika uselt som de skötte lanseringen av A-serien (vältklassen) - men de har som sagt (skrivet) förbättrat sig.

Lexus (som ju den här artikeln handlar om) kan bygga väldigt bra bilar med en otroligt jämn byggkvalitet och pålitlighet - men inte i riktigt allt och alltså inte när det gäller rostskydd.

När Vi Bilägare låter rostskyddsbesiktiga bilarna så lägger man väldigt stor vikt vid grundkonstruktionen - inte bara själva rostskyddet. Rostskyddet är den viktigaste enskilda komponenten, men den kan inte helt uppväga en dålig konstruktion.

Sen har jag väldigt svårt att förstå hur en Lexus skulle kunna rosta mindre bara för att en Mercedes haft rostproblem...

#34
2014-06-14 15:21

Ja här hamnar shogun i dålig dager, han talar illa om andra bilmärken speciellt Mercedes och hyllar Lexus och Toyota men när tester visar på uruselt rostskydd på dessa bilar så är det genast fel på alla tester och på de som utför testerna. Hur trovärdig tror du att du blir av detta Shogun? Hur fanatiskt kan man bli?

#35
2014-06-14 16:08

@Shogun, varför ska jag läsa vad "Thommys" skrivit tidigare? Det är det här som är ditt grundproblem i detbatten. För dig är allt svart eller vitt och debatterna på ViB (och andra forum) handlar om att välja sida.

För mig finns det ingen sida. I fallet Lexus och rost, så får Lexus ett sämre betyg än Mercedes, enligt de två test som just nu finns att läsa. Att jag konstaterar detta faktum innebär inte att jag har valt sida och därmed tar på mig det stora Mercedes tabardet och ger mig ut på korståg mot asiatiska bilmärken ...

Samma sak när det gäller VAG och DSG. Ämnet intresserar mig och jag råkar veta ganska mycket om DSG. Att det i dina ögon innebär att jag är "partisk" i alla frågor för att jag därmed "valt sida", är så fruktansvärt barnsligt så jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

#36
2014-06-14 16:21

Roy J. Hackenbusch.

Igen, då återstår fortfarande frågan, var är alla upprostade Lexus och Toyota var är de , var är alla reportagen i VIB det borde ju finns tusentals att välja på och att visa upp och var specifikt de olika modellerna rostar. Har du någonting att visa upp från verkligheten Roy förutom VIB prognos, som bara är en prognos!? (Det är ungefär som att säga att alla som röstar S är rasister, men sedan inte ha något att visa på att så är fallet. Om du förstår liknelsen?) Tycker att fler borde fråga sig det samma efter alla år ca 15år drygt som man kritiserat rostskyddet var alla rostiga bilar är, eller är det så svårt att göra den reflektionen? Man sväljer allt med hull och hår utan att tänka själv. Att Mercedes har problem vet jag, jag och en bekant (och många andra) var i kontakt med Boo Wennerberg gällande detta så det blev ett reportage om den bilen, en E-klass, så prognoserna kan slå fel då E-klass fick en 4:a i rostbetyg, ändå rostade många av dom bort i förtid. Jag har även genom åren själv haft många Toyota, men ingen rost trots dessa rost bedömningar från VIB. Så där kan prognoserna slå fel fast åt andra hållet att de är bättre än förutspått......

Förövrigt försvarar jag Lexus mot Thommys fantasi skrivningar om både Lexus och Mercedes. Men han har nu raderat det mesta av fanatismen i sin presentation av sig själv. Och även att han misskrediterar både Autoindex och JD-Power, men hänvisar gärna dit de gånger Mercedes klarar sig bra, hur seriös är man då på en skala?

Kan någon visa upp något som visar att VIB prognoser stämmer, eller köper ni bara allt rakt av om någon påstår något till er så brukar man ju vilja se hur utfallet blev i slutändan och om prognosen slog in vad det än må gälla, i detta fallet bilar och rost. De har inte slagit in på någon modell av varken Toyota eller Lexus som varken jag eller annan har i bekantskapskretsen. Och Kenneth som servar bilarna om dagarna säger att inga rostproblem existerar på någon Lexus modell han sett genom åren och/eller fått service meddelande om att det är något de ska hålla ögonen på, och det är en tillförlitlig källa. Så i detta fallet tror jag VIB tagit sig vatten överhuvudet.Men att erkänna det efter alla dessa år att prognoserna slagit fel är det nog för mycket prestige i att erkänna........

#37
2014-06-14 17:19

Att Lexus har dåligt rostskydd innebär inte automatiskt att den rostar bort. Det innebär bara att den har _lättare_ att drabbas av rost. Tvättar man bilen ofta och sköter om den, vilket jag tror att Lexus-ägare i stor utsträckning gör, så klarar den sig säkert från att rosta.

#38
2014-06-14 17:46

Swemba.

Varför skrev du då inlägg här överhuvudtaget? Vad vill du uppnå?

Du klagade på i ditt inlägg 27 att jag drar in om Mercedes i ett test av Lexus rostskydd. Men hoppade över att klaga på Thommys när han drar in Lexus i ett test av Mercedes rostskydd, varför? Är inte det lite lustigt? Du är ju "neutral" ;o)

Att VW har problem med DSG förstår ju alla, nåja ;o) Man är tvungen att återkalla bilar med DSG i Kina, USA, Japan då förstår ju alla, nåja ;o) att något måste vara ett generellt stort fel för många kunder med DSG. Men man gör det inte i Europa, är inte kunderna här lika mycket värda för VW? Eller slickar man bara kinesernas ,USAs, japanernas fötter för det är stora och viktiga marknader i framtiden? Men här ska försäkringskollektivet ta kostnaderna enligt VW många ggr. Skäms stora tyska tillverkare, ta ditt ansvar även för kunderna här i Europa på de bilar där problem föreligger precis som man gör i Kina..........eller hur Swemba? ;o) Försvara nu tillverkaren igen! ;o)

Mercedes har betydligt lättare att rosta än Lexus/Toyota trots högre betyg än Lexus/Toyota historiskt enligt VIB, ändå är det upprostade Mercedes vi ser hos VIB i reportage. Vad är det i VIB prognoser av rostskyddet som slagit fel? Kan någon svara vettigt på det någon gång?!

#39
2014-06-14 21:05

@Shogun,

jag ifrågasatte varför du pratar om Mercedes i en artikel om Lexus.
Jag har inte läst det inlägg av Thommys du nämner och jag kommenterar det jag vill kommentera.
Jag pratar gärna om VW's DSG, men inte i en artikel om Lexus rostproblem.

Du bedriver dina privata korståg i samtliga kommentarstrådar. Det spelar ingen roll vad ämnet handlar om.
Finns det inga moderatorer på ViB?

#40
2014-06-14 21:21

Tack Shogun för att du finns och orkar med tysktrollen, jag har gett upp för länge sen :-)
Håller med dig och har ungefär samma erfarenheter av rost och driftsäkerhet på Tyskarna vs Toyota/Lexus.
Men tycker det är skönt att inte alla upptäckt eller förstår att Lexus ofta är överlägsen tyskarna, då blir vi lite mer exotiska ute på vägarna, motsatsen till tyska dieseltraktorerna.

#41
2014-06-14 21:55

Swemba.

Var väl det jag anade var du har dina sympatier för länge sedan. Bättre att du håller dej utanför när du ändå inte bidrar med någonting konkret.......

Du är ju inte konsekvent, jag måste väl svara på påståenden om Lexus eller Mercedes även om tråden handlar om något annat där. Men varför angriper du bara mig i konsekvensens namn, när andra (Thommys) gör samma sak?

Sedan är det inget korståg ,utan jag försöker finna klarhet i resultaten hur det blir med rosten efter dessa prognoser som VIB gör inte verkar stämma med verkligheten. Men visst det kan ju krossa många illusioner.....

Kjelle_2 gjorde ett intressant inlägg under rostestet av Mercedes C-klass som kan vara en förklaring på spåren om Lexus/Toyotas rostskydd. Ytterligare någon du får angripa att han pratar om fel ämne i en tråd........i konsekvensens namn....

#42
2014-06-15 01:54

http://kundrecensioner.lexus.se/6058-sv_se/RX/lexus-lexus-rx-reviews/rev...
Detta blir första träffen på Google om man söker på "rost lexus".
Som sagt,svårt att säga vilken av Lexus eller Mercedes i dagsläget som har det mest långlivade rostskyddet,men ViB hintar troligen hyfsat rätt med sin "analys".
Mercedes var ju katastrof runt 00(95-05..),efter 06 är det väl ok?
Känns som om det är omvänt i dagsläget,då till Mercedes fördel.

#43
2014-06-15 09:00

Shogun

"Jag har flera i bekantskapskretsen som helt lämnat märket pga bal rost och elektronik fel,"

Det är i din bekantskapskrets. Mercedes har aldrig sålt så många bilar som idag.

"...jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan försvara en biltillverkare som inte tar sitt ansvar i sådana fall."

Så här sa jag tidigare i denna tråd: "Det är bara att beklaga att W210 hade en misslyckad miljölack som rostade. Mycket tråkigt." Jag har heller aldrig försvarat deras sätt att hantera de kunder som drabbats av detta.

"...som du nu raderat det mesta av skrytet och upphaussningen av ett bilmärke (efter påpekande från mig)"

Jag har sagt det åtminstone två gånger tidigare till dig att anledningen till att jag tog bort texten var att det inte gick att styckesindela texten längre i "Min profil". Den blev oöverskådligt. Men jag har kvar texten och kan lägga in den igen när sidan fungerar bättre. Jag har även sagt att det vore trevligt om fler redogjorde för sina bilar på "Min profil". Man är inte fanatiker för att man skriver om sin egen bil.

I ett annat inägg här: "Och även att han misskrediterar både Autoindex och JD-Power, men hänvisar gärna dit de gånger Mercedes klarar sig bra, hur seriös är man då på en skala?"

Jag har sagt att jag ifrågasätter kundundersökningarnas tillförlitlighet. Det står jag fast vid. Men eftersom du tror blint på dem så använder jag dem när jag pratar med dig, som när jag sa att Mercedes B-klass kom etta i sin klass i Tyskland i JD Power.

#44
2014-06-15 13:18

Generellt har japanerna det sämsta rostskyddet, koreanerna är bättre, italienarna lite bättre ändå, fransmännen ytterligare bättre med Renault i topp där vi hittar även Sverige och Tyskland. Generellt!
Glömde jänkarna som ligger i absoluta botten men har förbättrat sig.
Shogun, det finns alltså gott om bilar som rostar och som du inte sett den minsta rubrik om.
Det hedrar Lexus att de tar in ägarkommentarer, men det finns också en anledning varför de sämsta betygen ligger längst bak i listan.

#45
2014-06-15 13:27

Shogun och Thommys - lägg ner!
Jag skriver detta i egenskap av moderator.

Shogun, du har lyckats få igång Thommys och även Swemba i en polemik som inte platsar någonstans.
Ni bägge refererar till tidigare kommentarer i helt andra trådar.

1. Vi ska kommentera det som artikeln handlar om, vilket kan leda vidare i viss mån, men aldrig helt bör tappa kontakten med ämnet ifråga.
2. Vi ska aldrig kommentera vad någon sagt i någon helt annan tråd - det är denna tråd som gäller!
3. Vi ska definitivt inte älta gamla oförrätter! (Inbillade eller verkliga.)

#46
2014-06-16 10:12

Shogun, självklart har jag "sympatier". Jag gillar bilar. Jag gillar vissa bilar mer än andra.
Men jag bedriver inget korståg, som du gör.

#47
2014-06-17 09:40

Thommys.

"Så här sa jag tidigare i denna tråd: "Det är bara att beklaga att W210 hade en misslyckad miljölack som rostade. Mycket tråkigt." Jag har heller aldrig försvarat deras sätt att hantera de kunder som drabbats av detta."

Åhja, det är väl inte hela sanningen! Hur många kommentarer från mig krävdes det från innan du tog dej tid att plita ned den meningen........och det är inte bara W210 som drabbats utan många andra modeller. Bla A-B klass mfl. Och visst har du försvarat Mercedes agerande, du försvarar MB i ALLT.

"Jag har sagt det åtminstone två gånger tidigare till dig att anledningen till att jag tog bort texten var att det inte gick att styckesindela texten längre i "Min profil". Den blev oöverskådligt. Men jag har kvar texten och kan lägga in den igen när sidan fungerar bättre. Jag har även sagt att det vore trevligt om fler redogjorde för sina bilar på "Min profil". Man är inte fanatiker för att man skriver om sin egen bil."

Det kan man ju tro vad man vill om.........;o) Jo, så som du skriver/skrev är man en fanatiker.

Swemba.

Jodå, det är bara att kritisera DSG lådorna så kommer det ett försvarstal för VAG att de alls inte har några direkta problem med DSG och att man inte kan bevisa hur mycket problemet är utbrett. Trots att man är tvingade att återkalla bilar i både Kina, USA, Japan, då kan man räkna ut att de har stora problem,utom här i Europa då där inte kunderna får hjälp utan försäkringskollektivet eller kunderna får betala själva i många fall. Så jag vet VAR du har dina sympatier och att VW har gigantiska problem med DSG. Och även ett korståg kommer bara för att man tar upp ämnet......;o)

Roy J.

I teorin kanske det fungerar så som du önskar i dina två senaste inlägg.......men inte i praktiken/verkligheten.......

#48
2014-06-17 12:33

Sådana problem du har Shogun över alla andra. Du kan möjligtvis inte tänka dig att det är du som reagerar starkt när Lexus kommer sämre till? Du måste tåla verkligheten. Gör man inte det så finns det något fanatiskt bakom. Lexus är så viktigt för dig att du t om har lexuströjan på dig på Facebook. Jag äger inte en mercedeströja en gång, inte ens en keps. Skulle aldrig fall mig in att vara så indoktrinerad i ett märke.

Och du, för fjärde gången. Det är inte du som fått mig att ta bort texten på min sida. Den har legat där i 2 år. Och det är meningen att folk ska läsa den. Men du tror att jag tog bort den för att ingen skulle se den eller?

#49
2014-06-17 14:06

Thommys.

Jag har inte sådana problem så jag söker på folk över Facebook.......(och absolut inte med alla, bara dig och fanatismen för MB)den bilden är gammal (från en tur i Norge med amerikanska släktingar)sedan jag ägde Lexus, äger ingen längre, men jag fick denna t-shirt och annat gratis i USA hos en Lexus handlare när jag var där med en släkting i Indianapolis. Hade jag varit fanatisk så hade jag ju som du bara ägt Mercedes......(fast Lexus då)Men jag varierar mig mellan olika märken för att få erfarenhet om dom. En väsentlig skillnad mot dig, du ÄR indoktrinerad och hjärntvättad i ETT enda märke! Men du inser inte det själv. Därför är du inte trovärdig när du bedömer olika bilar/märken. Jag bara bemöter fanatismen och lyfter upp den till ytan att man inte ska lyssna på fanatiker för ett enda märke, där har du skillnaden. Du är Mercedes "Raphael".....och behöver varken t-shirt eller keps, det räcker med att läsa vad du skriver, även om du försökt dölja fanatismen/spåren genom att radera vad du tidigare skrivit ;o) Men bra så, alltid en början till att bli lite mer sansad vad gäller MB.

#50
2014-06-17 14:55

Jag har ju inte direkt sökt på dig, utan snarare snubblat över dig när du kommenterat på Vi Bilägares facebooksida, så klart handlade det om rost. Inte ovanligt för dig. Ditt namn skriver du ju både här och där på ViB och med ett typsikt 60-tals namn som så många andra slutar på onny är det lätt att lägg på minnet.

#51
2014-06-17 15:05

Jag antecknar.......men tror något annat! ;o)

#52
2014-06-17 15:28

Nä du har ju satt i system att inte tro på mig. Jag är ingen person som ljuger. Det var flatstift som lampan i bagageutrymmet på en Toyota Yaris hade som du inte trodde på mig först. Önskar att du hade en så att du kunde kolla i lampan med de två flatstiften.

#53
2014-06-17 16:17

Thommys.

Genom att säga eller ens antyda att en bil som man aldrig ägt(Lexus) är sämre än den man har, ja då talar man inte riktigt sanning i mina ögon. Flatstift eller ej.........;o)

#54
2014-06-17 18:51

Jag måste inte äga en bil för att konstatera att den inte har det som jag kräver av en bil. Plastig plast är motbjudande bara det.

#56
2014-06-17 18:58

Hmmm, hur många Phaetons har herr Shogun ägt?
Dumskalle ;o)

#57
2014-06-17 18:59

Lexus Är motbjudande!

#58
2014-06-17 19:03

Inte många som ägt en Phaeton, ingen vill det runt om i världen betala så mycket för en folkvagn, folk är inte dumma.......så enkelt är det varumärket räcker inte till, en flopp! ;o)

#59
2014-06-17 19:28

Inredningen i Lexus är motbjudande leifer. Sedan tycker jag inte om den stora fronten heller.

#60
2014-06-18 10:39

Många små billiga bilar har bättre rostskydd än Lexus så detta är verkligen pinsamt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.