Bild
Nästa artikel
Land Rover Discovery.

Rosttest: Land Rover Discovery (2016)

Rost

Många otätade skarvar och vi fann spår av rost. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Motorhuv och baklucka av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Motorhuven har väl limmade skarvar, bakluckan något sämre.
 
Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. De bakre har extra isoleringsmaterial mot karossplåten, som i sin tur är helt obehandlad. Smutssamlande kant i bakskärmarna. Korta limtätningar i dörrarna, som dock är vaxbehandlade på insidan.
 
Ont om slitskydd undertill och det finns många otätade skarvar. Strövis vaxbehandling i balkarna. Grus och smuts samlas i trösklarnas plastkåpor. Vi fann spår av rost i bakvagnsvaggan. Avgasröret är rostfritt men inte den bakre ljuddämparen.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-07-04 18:58

Brittiskt skräp as usual?

#2
2016-07-04 21:42

Det är EU's fel, om 2 år kommer bilarna bli mkt bättre ;-)

#3
2016-07-05 09:49

"Vi fann spår av rost..." Seriös?
Hur smuts påverkar rostskydd kan ni inte bedöma. Tvätta bilen innan ni testar då kanske ska ni inte hitta "spår av rost"!

"De bakre har extra isoleringsmaterial mot karossplåten, som i sin tur är helt obehandlad." Och varför man måste behandla isoleringsmaterial?

Dåligt och oprofessionellt test samt beskrivningen. Vem för helvete läser detta skräp? Vill man läsa om rost då läser man forum istället att höra ägare om hur rost utvecklas i bilen efter några år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.