Nästa artikel
Rosttest: Lada 110 (2000)
Rost

Rosttest: Lada 110 (2000)

Publicerad 15 juni 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

En välgjord behandling, både i hålrum och under bilen, räddar Lada 110 från att få betyget noll av Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. I grunden är 110:an, liksom tidigare Ladamodeller, mycket rostkänslig.

Den är av gammaldags konstruktion och dessutom monterad med dålig precision. Resultatet är mängder av skarvar och skrymslen där rosten lätt får fäste.

Minus blir det också för bensintank o plåt. Galvaniseringen är oftast bara enkelsidig och inte tillräcklig för att på sikt kunna hålla rosten borta. Hur tjockt galvskiktet är vill, eller kan, inte generalagenten uppge.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.