Bild
Nästa artikel
Kia Stonic.

Rosttest: Kia Stonic (2017)

Rost

Ojämn behandling i dörrar, motorhuv och baklucka. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla karossdetaljer, avgassystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Det är även bensintanken, som behandlats på utsidan. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanter bak av bra, ej smutssamlande konstruktion. Tätning i dörrar och motorhuv är bra, sämre i baklucka och i de nedåtvända trösklarna.

De flesta av underredets skarvar är tätade, slitskyddet överlag är godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har behandling men den är ojämn. Det gäller även behandlingen i dörrar, motorhuv och baklucka. Ingen blästringsrisk för karossen, mycket små stänklappar. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-02-09 09:09

Hur kan man klaga på Kias små stänklappar samtidigt som de flesta bilmärkena inte har några överhuvudtaget? Men det säger man ingenting om... Japanska / asiatiska bilmärken och modeller har i verklig trafik visat ha ett alldeles utmärkt rostskydd trots att ViB rostskyddsbetyg har varit lågt. Samma sak gäller säkert denna fina Kia som troligen inte alls behöver köpas till en extra rostskyddsbehandling.

#2
2018-02-09 10:39

Stoor, det stämmer inte att ViB inte säger något om att andra inte har stänklappar. Om du hade läst testet med Stonic, Aircross och Arona så får t ex Aircross kritik för att den inte har stänklappar. Så vi kan se direkt att ditt påstående är felaktigt.

#3
2018-02-09 13:13

Ok, Raphael det är iaf väldigt sällan som ViB slår ned på andra bilmärken som saknar stänklappar. För 25 -30 år sedan hade i princip alla bilar stänklappar vilket var ett utmärkt sätt att hålla stenskotten borta från medtrafikanternas vindrutor. Idag får man i stort sett stenar dagligdags i vindrutan. Åtminstone bakre stänklappar borde vara obligatoriskt på alla bilar, om du frågar mig, men det vill väl inte bilglasföretagen att man ska införa...

#4
2018-02-09 14:51

Betyget 2 satt av en professionell som jobbar med just rostskydd,det räcker för mej.
Rost inom ett par år är domen, varför skulle någon misstro eller ifrågasätta detta.

#5
2018-02-09 15:07

Stoor, skillnaden är att det var regel på stänkskydd förut men det är inte det längre. De togs bort för att harmonisera med regler ute i Europa. Jag minns min far som var överlycklig när regeln försvann, han tog bort stänkskydden på sin Alfa så fort han kunde göra det lagligt. Han tyckte de förfulade utseendet plus ökade förbrukningen då de innebar en luftbroms. Lastbilar och transportbilar ska självfallet ha det, för personbilar tycker jag inte att det är en stor grej.

#6
2018-02-09 15:10

På min V90 hade den ursprungliga köparen lagt till stänkskydd i beställningen. Detta är jag överlycklig för! Förfular absolut inte och gör att bakomvarande bilar inte behöver få stenprut på sig eller att min husvagn har bytt färg efter att ha åkt på våt vägbana.

#7
2018-02-09 15:42

Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.

#8
2018-02-09 15:42

Deeds, ja om man vill ha stänkskydd så erbjuder väl de flesta tillverkare det som tillbehör?! Inte bara vid nybilsköp, utan även för eftermontering. Så även om din V90 inte hade haft det så hade du säkert kunnat montera dit det i efterhand, om du hade önskat.

#9
2018-02-09 16:14

Jadå, jag har låtit montera stänkskydd på både nya och begagnade bilar. Kan hålla med Vi bilägare att Kians var ynkligt små.

#10
2018-02-09 17:28

Mazda 6 kan beställas med bakre stänkskydd,kostar fabriksmonterat 1500 kr .

#11
2018-02-09 18:02

De flesta bilar kan beställas med både främre och bakre stänkskydd, de finns i tillbehörskatalogerna för bilmärkena. Monteras innan leverans av bilen eller eftermonteras.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.