Bild
Nästa artikel
Kia Sorento.

Rosttest: Kia Sorento (2017)

Rost

Dålig spridning av rostskyddsmedel som inte gör någon större nytta. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Kaross helt av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är bristfälligt tätade i hörnen. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men rostskyddsmedlet är dåligt spritt och gör ingen större nytta. Balkarna under bilen är också behandlade inuti, men även där är spridningen av rostskyddsmedlet mycket dålig.

Större delen av Kias underrede täcks av plastsköldar. Under dem finns ingen behandling, men alla skarvar är noggrant tätade, liksom de flesta andra skarvar under bilen. Mindre bra är att underredet saknar slitskydd på de ställen som inte täcks av plastsköldarna. Plus för bra stänklappar fram som förhindrar blästring.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-04-20 13:35

Bränsletank och påfyllningsrör av kolstål som vanligt på Kia?

#2
2017-04-20 20:33

Är inte det minsta förvånad.. Har länge förundrats över vad som gör detta märke så populärt, för det är då inte körglädje iaf inte är det utstrålning/karaktär heller.. Men men, smaken är ju som bekant delad..

#3
2017-04-20 21:19

Varför köper man en Kia? Är folk så lättlurade?

#4
2017-04-21 11:51

Peter B.

Ungefär samma förhållande som VW då för Kia....man förundras....speciellt när det ena märket fuskar som det gör.....

#5
2017-04-21 16:19

Håller med shogun, maken till fusk med rostskyddet har man sällan sett. Betala 450000 för det smäcket....

#6
2017-04-22 09:17

HT19.
Tänker lika om vw.
Otroligt överreklamerat märke samt medioker komfort och kvalite för dyra slantar:(
Men men verkstäderna har mycket jobb och tjänar grova pengar dock;)

#7
2017-04-22 18:09

Hade jag haft bättre årsinkomst och behov av en stor suv så vore den här juvelen ett intressant köp :). Alla dessa rosttester är säkert seriöst genomförda men i verkligheten så kommer de sämst betygsatta ändå klara sig bättre än det betyg de fick.

MVH