Bild
Nästa artikel
Kia Rio.

Rosttest: Kia Rio (2017)

Rost

Produkten som har använts för att täta huv, baklucka och sidodörrar är för tjock. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Rio bjuder inte på några överraskningar sett till prisklassen. Kaross, bränsletank och avgassystem är av plåt. Det finns ingen användning av aluminium i chassidetaljerna. Underrede och innerskärmar är täckta av plast med obehandlad plåt bakom.   

Vissa balkar har bra vaxbehandling och de flesta skarva är tätade, dock inte den nedåtvända tröskelskarven som tyvärr är helt otätad. Även huv och baklucka har otillräcklig tätning. De är dessutom behandlade med en för tjock produkt, liksom sidodörrarna. Rostbetyget är snubblande nära en trea, men tunn lack gör att det stannar på en stark tvåa.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-09-29 17:25

Och dessutom tank i plåt,året är 2017.

#2
2017-09-29 21:13

Det är inre så farligt med plåttank 2017 som det var 1977, nu är det minst 5% etanol i bensinen och den ersätter den tidigare karburatorspriten som alltid tillsattes i på tok för små mängder.
Men visst är det ovanligt med plåttank, undrar varför det blev så?

#3
2017-09-29 21:19

Undrar hur det blev så.
På den tiden 75-95 så bytte jag nog ett tiotal rostskadade plåt tankar och oftast på japanare.

#4
2017-09-29 22:26

Visst är det farligt att använda plåttank kan rostar som sitter i KIA än någonsin annan bästa märken som har plasttank håller bäst!

#5
2017-09-30 15:59

Koreanerna föreföll vara på väg åt rätt håll avseende rostskyddet. Nu verkar dessvärre någon "räknenisse"lagt näsan i blöt.

#6
2017-10-02 21:29

En Kia som bäst...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.