Bild
Nästa artikel
Kia Picanto.

Rosttest: Kia Picanto (2018)

Rost

Förbättring i rostskydd jämfört med tidigare modell, vilket också syns i betyget. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Kia har förbättrat rostskyddet jämfört med förra Picanto-modellen, som fick en trea i betyg. Karossen är dock fortfarande helt av stål. Invändig behandling finns i huv, dörrar och baklucka, men huv och baklucka är bristfälligt tätade i hörnen. Innerskärmar saknas i de bakre hjulhusen, som dock har bra konstruerade skärmkanter. Fram finns innerskärmar av plast och de flesta balkar under bilen är invändigt behandlade med vax.

Merparten av underredets skarvar är också bra tätade, särskilt de nedåtvända i tröskellådorna. Även bottenplattans slitskydd håller bra klass och de små stänklapparna fram minskar blästringsrisken.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-10-30 17:56

En sådan här liten bil borde vara byggd i aluminium och kolfiber, väga max 500 kg och hålla i minst 30 år. DET hade varit miljövänligt.

.

#2
2018-10-30 19:21

Klarsynt: Miljövänligt är inte alltid att hålla länge. Att hålla i 30 år innebär att den blir omsprungen av nyare och snålare teknik. Att hålla i 30 innebär också att om du krockar med bilen så riskerar du större skador än en modernare motsvarighet. Det är också kostnader för samhället, individen OCH miljön.

Om vi alla hade haft bilar från 60-talet. Hade det också vart miljövänligt? I slutet av 80-talet fanns nätt och jämt avgasrening.

#3
2018-10-30 19:38

@milkylainen

Tja, en Volvo från förr drar ofta mindre än en modern dito. Någon skribent här på ViB skrev om det alldeles nyligen.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.