Nästa artikel
Rosttest: Kia Picanto (2012)
Rost

Rosttest: Kia Picanto (2012)

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Hela karossen är i stålplåt och såväl baklucka, motorhuv som dörrar är invändigt behandlade. Dörrarnas plåtomvikningar är bra tätade, utom i hörnen där ingen limning finns.

Bakskärmarna är modernt konstruerade utan smutssamlande hylla, men innerskärmar saknas. Istället är hjulhusen behandlade med ett tjockt lager pvc-skydd. 

Balkarna under bilen är invändigt behandlade, men den produkt som använts är för tjock och har därför inte fått optimal spridning. Slitskydd finns på underredet, men det är i tunnaste laget. Små stänkskydd finns fram och bak och både bränsletank och påfyllningsrör är i plast.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 7 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Picanto 1.0 Edition, 5d
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.