Bild
Nästa artikel

Rosttest: Jaguar X-Type V6 2,5 (2002)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Tyvärr är det klent beställt med rostskyddet. Ungefär 80 procent av karossen är visserligen galvad, men galvning försvinner med åren och sen finns det knappt något som skyddar X-type från att rosta. Tvärtom.

Risken är uppenbar, att bilen blir en rosthärd om inget kompletterande skydd tillförs. Bottenplattan, som till största delen kommer från Ford Mondeo, har med hjälp av plåtlappar och skarvar anpassats till X-type.

Mellan plåtarna, som ligger på varandra i flera lager på sina ställen, finns inget skydd. Slitlagret slutar i höjd med baksätet och baktill skyddas underdelen av bilen bara av grundlack. En del skarvar, liksom bromsrören, sitter mitt i hjulsprutet. Balkarna undertill är fyllda med ett ljudisolerande skum.
Det uppges inte suga åt sig vatten, men samma teknik har använts i Ford Scorpio som rostade svårt därav, berättar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskydds-Metoder.

Bilens yttre kan dock se snyggt ut länge. Motorhuven har en listig skarv som ger bra ventilation, fram sitter bra innerskärmar och dörrarna har fått ett tunt lager vax på insidan.

Men tanke på vad som troligen händer inuti dolda utrymmen ger rostskyddsexperten Jaguar X-type en tvåa i skyddsbetyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-10-16 13:46

Om man läser artikeln o samtidigt betänker att Jaguar ger 12 års rostskyddsgaranti så inser man hur totalt värdelös tillverkarnas rostskyddsgaranti är.

Annars är ju Jaguar X-Type V6 2,5 (2002) ett klart intressant köp idag år 2013 när priserna börjar komma ner i ett lågt pris. Men vi vet ju alla hur mycket rost kostar att laga o hur tidskrävande det är.

#2
2013-10-18 13:38

Nu är detta test 12 år gammalt, och det har visat sig att X-type inte blivit någon rostburk. Dock är bakluckan på kombin känslig runt handtaget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.