Bild
Nästa artikel

Rosttest: Hyundai Sonata (1999)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

I underkant på alla fyra dörrarna hittar Thomas Widström riktiga gravrosthärdar, sådana som utvecklas till hål inom några få år. Detta är ett typexempel på hur det kan se ut när plåtfogarna är dåligt tätade.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

I underkant på alla fyra dörrarna hittar Thomas Widström riktiga gravrosthärdar, sådana som utvecklas till hål inom några få år. Detta är ett typexempel på hur det kan se ut när plåtfogarna är dåligt tätade.

Under bilen finns mängder av plåtskarvar och små ihåligheter som saknar extra rostskydd. De mest utsatta delarna har fått en miniatyrdos vaxbehandling som upphör efter någon decimeter. I tröskellådan förekommer ingen behandling.
Bränsletanken är av plåt. Den ska skyddas av ett plastöverdrag, men detta tjänar mest som uppsamlare av smuts och fukt. Skarven ligger öppen för angrepp, liksom skarven i bakluckan.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.