Nästa artikel
Rosttest: Honda CR-V (2013)
Rost

Rosttest: Honda CR-V (2013)

Publicerad 26 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Kaross av plåt. Nya CR-V saknar invändig behandling av både motorhuv, dörrar och bakskärmar. Stänklappar bakom framhjulen saknas men karossen är utformad så att det inte föreligger någon nämnvärd risk för blästringsskador. Ganska dålig tätning av dörrar, huv och hörnskarvar. De främre innerskärmarna är tillverkade av plast, de bakre av filtmaterial.

Underredet har många skarvar som kan utgöra en rostrisk. Slitskyddet är tunt.

Nya Honda CR-V är knappast förbättrad alls från rostskyddssynpunkt jämfört med den förra.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 2,2i-DTEC 4WD Executive
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.