Bild
Nästa artikel
Honda Civic.

Rosttest: Honda Civic (2018)

Rost

Bara fläckvis vaxbehandling av balkar i underredet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla karossdelar och bottenplattan består av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv, baklucka och dörrar. Tätningen av skarvar i motorhuv och baklucka är väl utförd. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med bristfällig tätning.

De bakre skärmkanterna är utformade så att smuts, fukt och grus inte samlas. Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas, risk för blästring av främre skärmkanter.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-07-07 14:22

Rostskyddsgaranti är ju närmast värdelöst, eftersom det generellt bara gäller inifrån genomrostade bärande delar.

#2
2018-07-07 15:22

Kanske inte bara bärande delar men det skall tydligen komma inifrån i alla fall.
Men en välgjord konstruktion och rostskyddsbehandling ifrån fabrik är nog viktigare än "garantin" - t ex som för BMW 1-serie som verkade ha både en bra konstruktion och ett bra skydd sett ur rostskydds-synpunkt.

#3
2018-07-07 18:23

Har det gjorts någon avstämning på hur bra de här bedömningarna sedan stämt överens med hur bilarna verkligen rostar? Har man kunnat förutspå de bilar som senare visat sig få problem, tex vissa årsmodeller av Mercedes kring millenieskiftet och VW från mitten av 2000-talet.

#4
2018-07-07 23:47

Japaner verkar inte kunna det här med rostskydd

#5
2018-07-08 14:42

Sammen. Du kan väl själv läsa krocktesten som ViB gjorde på rostiga gamla VW Golf och Mazda.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken

#6
2018-07-10 16:09

Skrot..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.