Bild
Nästa artikel
Honda Civic.

Rosttest: Honda Civic (2017)

Rost

Skarvar i motorhuv och baklucka är bra tätade men bara fläckvis vaxbehandling undertill. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla karossdelar och bottenplattan består av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv, baklucka och dörrar. Tätningen av skarvar i motorhuv och baklucka är väl utförd. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med bristfällig tätning. De bakre skärmkanterna är utformade så att smuts, fukt och grus inte samlas.

Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas, risk för blästring av främre skärmkanter.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-06-19 12:08

Jag har sett ordvalen flera gånger. "Fläckvis behandling". Men jag undrar hur man misslyckas så kapitalt med sitt rostskydd? Sitter man verkligen.. "En fläck här.. en fläck där..." eller är det bara uselt gjort?
Typ någon gubbe som sitter och röker och kollar på "vuxenrullar" på efterbehandlings-verkstaden måttar lite halvhjärtat med vaxlansen... ?

#2
2017-06-19 13:04

Skall bli intressant att höra invändningarna mot testet..

#3
2017-06-19 13:34

Lite ögontjäneri alltså, man gör bra där det kan tänkas att kontrolleras, ungefär som när jag dammsuger.

#4
2017-06-19 13:49

Undrar om det är tillräckligt med lack överallt så folk slipper rost på släta ytor efter några månader.

#5
2017-06-19 20:12

Det är tråkigt att man inte gör en mätning av tjockleken på lackskiktet.
Jag har sett flera bilar med dåliga resultat i rosttestet som haft mindre rost än de med bättre betyg.
Ett bra rostskydd handlar inte enbart om bra vaxning och väl tätade skarvar, en väl utförd lackning är minst lika mycket värd.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!