Nästa artikel
Rosttest: Honda Civic 1,8 Sport (2006)
Rost

Rosttest: Honda Civic 1,8 Sport (2006)

Publicerad 22 september 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Honda har fördubblat garantitiden på nya Civic, från sex till tolv år. För att klara åtagandet har en rad åtgärder vidtagits.

Bland annat används en ny tunn rostskyddsprodukt inuti dörrar, huv, baklucka och i balkarna under bilen. Större delen av underredet är dessutom täckt av stora plastsköldar och hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt lager av galvanil. 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Honda har fördubblat garantitiden på nya Civic, från sex till tolv år. För att klara åtagandet har en rad åtgärder vidtagits.

Bland annat används en ny tunn rostskyddsprodukt inuti dörrar, huv, baklucka och i balkarna under bilen. Större delen av underredet är dessutom täckt av stora plastsköldar och hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt lager av galvanil. 

På pluskontot noterar vår rostskyddsexpert Thomas Widström att limningarna av skarvarna i dörrar, huv och baklucka är välgjorda. Framskärmarna har en vettig infästning och de bakre skärmkanterna är bra konstruerande, utan smutssamlande hylla. Innerskärmarna fram ser bra ut och stänklappar finns.

Lika nöjd är han inte med de många otätade skarvarna under bilen. Hela karossen är dessutom i plåt och innerskärmar bak saknas. Ingen behandling finns innanför plastsköldarna under bilen, där smuts och fukt lätt samlas. Underredets slitskydd är snålt tilltaget och sparklådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.