Bild
Nästa artikel
Ford S-Max.

Rosttest: Ford S-Max (2018)

Rost

Rost redan efter 250 mil! Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Karossen är av stålplåt med dåligt tätade hörn på motorhuv och dörrar. Stänklappar saknas. Både huv och baklucka saknar invändig behandling. Länkarmarna är av aluminium och bränsletank i rostfritt stål. Bandet runt tanken har dock vanligt stål. Innerskärmarna är av plast fram, filt bak och den bakre skärmkanten har bra utformning.

Mellan framskärm och A-stolpe finns vattenabsorberande ljudisolering. Tröskelskarven är nedåtvänd men är bra tätad. Bara vissa balkar har vaxbehandlats. Undertill är det begränsat slitskydd. Motorvaggan har redan börjat rosta på flera ställen efter bara 250 mil! 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-05-18 09:18

Jag begriper inte varför Ford inte rostskyddsbehandlar sina bilar på ett riktigt sätt. Ford gör fina bilar men totalt utan rostskydd. Vill Ford verkligen tappa än fler bilköpare i Sverige och norden? Man undrar. Ingen Ford på min gård verkar stämma...

- Shame on Ford!

#2
2018-05-18 09:41

Det fanns en period då Ford uppmärksammade vikten av ett bra rostskydd. Man behandlade bilarna för Sverige och den nordiska marknaden. Dessutom monterade man FUNGERANDE stänkskydd fram, till skillnad mot dom flesta tillverkare idag, som markerar "stänkskydd" med någon typ av gummikloss som är verkningslös. VIB anger dock i sina prognoser att stänkskydd finns, trots att sprutet träffar tröskeln/sidobalken mindre än 10 cm bakom hjulhusen.
Som sagt: Ingen Ford på våran gård!

#3
2018-05-18 10:03

Här har vi alltså en bil som uppvisar tydliga tecken på rost efter 250 mil och den får betyget 2, vore inte betyget 1 mer lämpligt? Jag vet flera bilar som har fått betyget 2 som inte har uppvisat rost i testet... En bil som börjar rosta redan inom ett par hundra mil, det borde väl möta kriteriet "Behandling rekommenderas omgående"?!

#4
2018-05-18 10:11

Hittade rostbubblor på ena främre skärmkanten när jag tvättade min Transit, den är 8 månader gammal !!

#5
2018-05-18 10:42

Ja, Ford har tyvärr inte gått framåt när det gäller rostskydd men inte heller när det gäller försäljning på den svenska marknaden. Av alla märkeshandlare här i stan är nog Ford-handlaren den som är mest statisk - sällan nåt nått, dålig/obefintlig marknadsföring och ödsligt i bilhallen. Annat var det för bara 10-talet år sedan för att inte tala om ännu tidigare - i alla fall i vår stad. Då var Ford en storsäljare. Det är väl också runt 10 år sedan som Ford under en (kort) period förbättrade rostskyddet på svensksålda bilar men sådana åtgärder brukar inte bli långvariga - sen man fått sina rader i motortidningarna om det förbättrade rostskyddet så tar det inte lång tid innan ekonomerna tar bort det igen. Gjordes väl på samma sätt av bl a Toyota också några år före Ford vill jag minnas,

#6
2018-05-18 13:39

Fords marknadsandel har minskat markant, kunderna har gått till Kia istället.
I en av landets största städer (Örebro) har Ford ingen återförsäljare alls för närvarande.
Obegripligt att märket tidigare varit så stora ,med tanke på vilka lågkvalitetsbilar de spottat fram under åren såsom Escort, Sierra, Scorpio, Mondeo.
Ford har alltid styrts av "bönräknare", vilket gått ut över kvaliteten (inkl. rostskydd).

#7
2018-05-18 14:19

Detta är väl egentligen samma modell som kom typ 2006? Smart bil för familjer, men visst börjar den bli gammal?

#8
2018-05-18 14:22

Ford är passe,men kanske inte US modellerna.

#9
2018-05-18 15:46

Hehe. Tror aldrig jag sett så många Fordomar i en och samma tråd. Inklusive barnramsor.

#10
2018-05-18 17:57

Materialet i motorvaggan är så pass tjockt att man inte brytt sig om att rostskydda den.. För rosten kommer ändå inte att bli ett problem under bilens livstid.. Kosmetiskt är det fult, men å andra sidan är det under bilen, så vad har det för betydelse..

#11
2018-05-18 19:10

Jaså. Ford rostar redan efter 250 mil och nästan lika som Toyota C-HR rostar redan efter 200 mil.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-c-hr-2017

#12
2018-05-18 21:19

Skärmkantsrost efter 8 månader enligt vib bilägare,det är iofs EN användare men det säger nog att ViB ligger nära sanningen ang Fords kvalitetsproblem.
Känns som att många Fordägare köper annat nu, idag köpte kompisen en korean efter att ha kört Ford i åratal.

#13
2018-05-18 21:28

Som Peter B skriver blir säkert inte motorvaggan något problem, men att banden till bränsletanken inte är rostfria tycker jag är obehagligt.
Att tappa en tank p.g.a. avrostade band kan få mycket obehagliga följder!

#14
2018-05-18 21:56

Rost är Fords minsta problem.

#15
2018-06-02 20:05

Jag är definitivt ingen älskare av Ford. Men jag kan konstatera att era rost tester inte är seriösa. Under åren som gått har ni lyft fram så kallade "premiumbilar" (va faaan nu är det) som AUDI, Mercedes, VW och Tesla mfl som fått jättebra resultat. Kolla tex Mercornas skick efter 6-10 år. Rena rostburkar som är värre än gamla Fordar. Vi hade en Toyota Yaris (99:a) i 15 år utan en enda rostskada varken i plåt eller underrede men den var utdömd som stor rostrisk. Förklara det !!!!! Nu åker vi bara Citroen eftersom det ger mest för pengarna både vad gäller utrustning ,komfort, säkerhet, rostskydd och fjädrings och ljudkomfort.......Visa en enda "premiumbil" som slår det....för samma pengar.!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.