Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford S-Max (2012)

Rost

Hela karossen är av plåt. Många skarvar under bilen är ”vågformade” vilket gör att de ventileras. Alla tätningar är noggrant gjorda men underredet har ett ganska tunt slitskydd som upphör bakom bakaxeln.

I bakvagnen finns en del oskyddade plåtskarvar. Dörrarna och balksystemet under bilen har fått en invändig vaxbehandling, men det saknas i baklucka och motorhuv. I framskärmarna sitter innerskärmar av plast men i bakre hjulhusen är de av filt som drar åt sig fukt.

Rejäla stänklappar är numera standardutrustning och de minskar risken för blästringsskador som drabbat tidigare modeller av S-Max. Betyget blir ändå inte bättre än en trea.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford S-Max

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.