Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford Mondeo

Rost

Ford Mondeo får nöja sig med godkänt betyg för rostskyddet. Bland annat bitvis dålig tätning håller nere betyget.

PDF 2015/12 ViB Test: Skoda Suberb, BMW 320d GT, Ford Mondeo

En gång var en stor halvkombi universallösningen på frågan om man skulle ha en sedan eller en riktig kombi. Efter många år i skymundan kanske det är läge för den praktiska karosstypen igen? PDF 11 sidor

Mondeos kaross, dörrar och motorhuv är av stålplåt, medan bakluckan är av aluminium (se bild). På kombimodellen är bakluckan av plast, några andra skillnader i rostskydd finns inte.

Motorhuven saknar invändig behandling och har dålig tätning i hörn. Dörrarna har bättre tätningar och är invändigt behandlade. Bakre innerskärmar av filtmaterial, de främre av plast. Fuktsugande material i skarven vindrutestolpe/framskärm.

Underredet har ett smetigt, i efterhand pålagt slitskydd, under täckskivorna av papp saknas behandling alldeles. Yttre längsgående balkar behandlade på insidan, men inte de inre. Balkar och hålrum bak har bra behandling.  

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-10-02 18:10

Inte oväntat. Ford kommer aldrig prestera ett ypperligt rostskydd.

#2
2015-10-02 18:50

Men tänk efter: 12 års rostskyddsgaranti är ju jättebra. Om man inte är lika duktiga att hitta ursäkter för att rosten inte sitter på rätt ställe som de flesta andra märken, Mercedes inräknad.

#3
2015-10-02 21:37

Rosttest börjar bli överspelat. De flesta bilar har acceptabelt rostskydd.
Men hur är det med elektroniken?
Den nya "rosten" som många tror.
Kanske dags för en elektroniktest, hur nu det ska gå till?

#4
2015-10-03 07:07

saabnisse: Det är inte överspelat. Det beror på hur man kör.
Jag kör mellan 3000-4000 mil om året på storstockholms saltdränkta motorvägar.
Salt och stenblästringen är förjävliga mot bilarna. Det börjar alltid komma rost ganska tidigt.

#5
2015-10-03 20:47

milkylainen: Hur mycket kör du då totalt per år, om du kör så mycket på saltdränkta vägar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.