Bild
Nästa artikel
Ford Kuga.

Rosttest: Ford Kuga (2019)

Rost

Sänkt betyg på grund av att det inte längre ges extra behandling mot rost. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Kuga har en kaross av plåt. I ytterkanterna skyddas bottenplattan av plastsköldar. Kjolpaketet runt karossen skyddar trösklar och skärmkanter. De bakre hjulhusen skyddas av innerskärmar av ett filtliknande material. I de främre hjulhusen är innerskärmarna av hårdplast. Ljudisolerande material i bakkant på framskärmarna samlar fukt. Bränsletank av plast.

Efter allvarliga rostbekymmer under tidigt 2000-tal har Ford tilläggsbehandlat bilar som säljs i Sverige, bland annat behandlades hålrum, balkar och delar av bottenplattan. Anpassningen upphörde 2017, därför sänker vi rostskyddsbetyget från tre till två.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-03-11 14:27

Att försämra rostskyddet utan att berätta om det är ganska dåligt. Har prövats av olika biltillverkare tidigare och resultatet brukar bli minskat förtroende.

#2
2019-03-12 20:57

Inte bra. Toyota klass..

#3
2019-03-13 05:57

Synd att rostburkar som vw och audi får högre betyg när de blir för taskiga i lacken på så kort tid; (

#4
2019-03-13 21:15

På Lexus får man rosten på köpet. Direkt från fabrik! Känns bra! Mervärde för kunden.

#5
2019-03-13 23:35

Ford.. Kuggad?

#6
2019-03-14 19:39

Ford har aldrig varit bra, tyvärr. Och den första generationen var snygare. Ford har förstört designen.

#7
2019-03-14 19:54

Men klart bättre än alla PSA

#8
2019-03-16 15:31

Ford är iaf snyggare och trevligare än en Lexus/Toyota, även fast förra Kuga var snyggare. Nu har Kiga fått en front som inte harmoniserar med bilen i övrigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.