Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford Kuga (2013)

Rost

Kuga har kaross helt tillverkad i plåt. Undertill skyddar plastsköldar i ytterkanterna. Den har ett väl utfört slitskydd, visserligen med mjuk konsistens, men som skyddar golv och plåtskarvar. Bränsletanken är av plastmaterial.

Kuga rostskyddas speciellt för Sverige, därför är hålrum och balkar behandlade inuti.Kjolpaket i plast skyddar trösklar och skärmkanter. Bak skyddar en mjuk innerskärm, fram en innerskärm i hårdplast. Fram finns stänklappar. Dörrar är rostskyddade nedtill. Men ljudisolerande material i framskärmens bakre kant samlar vatten (se bild på sid 36) – inte så lyckat!

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Kuga 2.0 TDCI 140 hk 4WD Titanium

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.