Nästa artikel
Rosttest: Ford Focus C-MAX 1,8 Trend
Rost

Rosttest: Ford Focus C-MAX 1,8 Trend

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Focus C-MAX har en kaross helt i plåt som till största delen är skyddad med zinkskikt. Ford hävdar att det lim som plåtarna tidigare fästs med och gav problem, är utbytt mot en ny produkt.
Vare sig motorhuv eller baklucka har någon inre behandling. Fram finns innerskärmar men de täcker inte skärmkanten och skyddar inte främre delen av hjulhuset helt. Stänklappar saknas också. Dörrarna har vaxbehandlats i nederkant. Karossen har få skarvar. Bak har Ford tyvärr fortfarande filtinnerskärmar, vilka tar upp fukt och sedan orsakar rostangrepp. Skärmkantskonstruktionen är bra. Bränsletank av plast men med påfyllningsrör med utsatt placering och i plåt. Undertill är det sprutat i ytterkanter, men det finns flera öppna skarvar som borde ha tätats med pvc och baktill finns brister i skyddet. Hålrum är bra behandlade med vax.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.