Bild
Nästa artikel
Ford Fiesta.

Rosttest: Ford Fiesta (2017)

Rost

Extrabehandlingen för svenska bilar är borttagen, och det visar sig i bristfälligt skydd. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Ford slutade vid årsskiftet att ge sina bilar ett extra rostskydd för den svenska marknaden. Resultatet är många otätade skarvar i bottenplattan och ett bristfälligt slitskydd på de ytor som inte täcks av underredets plastsköldar.

Även tröskellådornas nedåtvända skarvar är dåligt tätade och bara några av balkarna under bilen är invändigt behandlade. Hela karossen är av stålplåt och bakdörrarna är bra tätade. Huv, framdörrar och baklucka har dock dåligt tätade hörn och bara dörrarna är invändigt behandlade. Skärmkanterna bak är bra, men de vattensugande isoleringskuddarna vid A-stolparna är på sikt en rostrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Ford Fiesta

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-12-14 13:05

Detta är inget test utan en bedömning!

#2
2017-12-14 13:15

En bedömning som visar på ett dåligt rostskydd.

#3
2017-12-14 13:34

Bye bye FORD!

#4
2017-12-14 13:46

Ligger i nivå med nya Volvo...

#5
2017-12-14 14:15

Bönräknarna på Ford förnekar sig inte...
Nästa generation Mondeo verkar förresten bli kinabyggd: https://america.cgtn.com/2017/12/13/ford-to-shift-fusion-mondeo-producti...

#6
2017-12-14 16:40

Ingen Ford på min gård.

#8
2017-12-14 19:19

Här har du som konsument möjlighet att göra ett korrekt val, tack vare VIB;s rostprognos. Värdefullt!

#9
2017-12-14 23:50

Det syns att Ford inte blivit mobbade för att de rostar...
Därför tycker man det går fint att strunta i rostskyddet.
Människors förhållningssätt till vissa bilmärken som tycks kunna komma undan med vad som helst utan att få skadad image är obegripligt.

#10
2017-12-15 06:46

Ford rostar som aldrig förr och nu blir det än värre. Att Ford fortsätter att tappa kunder för en så enkel åtgärd som att ge bilarna ett rostskydd är fullständigt irrationellt.

#11
2017-12-15 06:55

Visst är det konstigt och det är väl pris pressningens fel.
Många tillverkare har väl gjort detta misstag genom åren.
Det kommer ju surt efter 6-8 år då det ger kraftiga utslag på dom mäst saltutsatta bilarna.
Sjuk besparing.

#12
2017-12-15 08:33

Ja, det ska bli intressant att se hur nya Volvo klarar sig, de har ju sparat in rejält på behandlingen. Ska de göra en ny "Mercedes"...?

#13
2017-12-15 23:49

Tja innan Mercedes började rosta extra mycket, för rostat har de ju alltid, så var det väl ingen som skulle ha trott det, lika lite som många i dag aldrig kan tänka sig att Volvo skulle kunna rosta.

#14
2017-12-16 15:16

Ynkligt värre av en stor tillverkare med högt anseende.. Fiestan är ju inte direkt någon billig småbil längre, så nog tycker man att ett fullgott rostskydd vore på sin plats.. Bra konsumentupplysning de här rosttesterna, även om det bara handlar om prognoser säger dom en hel del.. Bilar med dåligt rostskydd, får snabbt ett dåligt rykte i det krävande klimat som råder i Sverige med fukt och salt..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.