Bild
Nästa artikel

Rosttest: FORD Fiesta (2009)

Rost
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ford gör en extra rostskyddsbehandling på de bilar som säljs i Sverige och Fiesta har fått ett bra extraskydd av underredsmassa och vax i huv och baklucka. Även dörrarna har en invändig behandling och är noggrant tätade. Underredets balkar har en inre hinna av rostskyddsmedel.

Däremot har inget gjorts för att skydda plåten i bakre hjulhusen mot den fukt som oundvikligen uppstår av innerskärmarna, som är av pressad filt. Skärmkanterna lär dock klara sig bra - de är konstruerade så att de inte samlar lort.

Extra plus blir det för stänklappar som stoppar grussprutet från framhjulen från att blästra sparklådorna.

Betyget för Fords "svenska" rostskyddsbehandling blir en fyra.

 - Men en köpare bör förvissa sig om att bilen verkligen har fått extra behandling - det har hänt att fabriken "glömt" att skydda en del bilar som exporterats till Sverige, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Ford Fiesta

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.