Nästa artikel
Rosttest: Ford B-Max (2013)
Rost

Rosttest: Ford B-Max (2013)

Publicerad 17 juli 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Ford låter alla bilar som ska säljas i Sverige genomgå en särskild rostskyddsbehandling och den är ganska bra. Underredet täcks av ett tjockt lager skyddande material. Inuti dörrarna och balkarna under bilen har det sprutats vax men förseglingen av dörrskarvarna har brister. Huv och baklucka saknar invändig behandling och tätningen kunde vara bättre.

Dräneringshålen vid bakluckan hade pluggats igen på testbilen, med risk för kondens och rostangrepp. Framskärmarnas hålrum är fyllda med skumplast som kommer att hålla sig fuktigt. Innerskärmarna fram är av plast, bak består de av filtmaterial men är noga inpassade. Små stänkskydd fångar upp en del hjulsprut.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford B-Max Titanium 1,0 Ecoboost 100 hk
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Drivmedel privatägda bilar i Sverige

Län Antal personbilar Snitt bilar per hushåll Andel bensin Andel diesel Andel el Andel fossilt/el Andel bensin/etanol Övriga (t.ex gas)
Stockholm 772.219 0,8 65% 27% 0,15% 3% 4,53% 1,04%
Västra Götaland 792.444 1,1 65% 29% 0,12% 1,46% 4,09% 0,89%
Skåne 639.248 1,1 69% 25% 0,11% 1,27% 3,71% 0,73%
Östergötland 234.293 1,1 66% 27% 0,1% 1,61% 4,34% 0,91%
Uppsala 304.237 1,1 65% 28% 0,13% 1,59% 4,63% 0,73%
Jönköping 291.096 1,3 66% 29% 0,08% 1,07% 3,72% 0,62%
Halland 265.829 1,2 67% 28% 0,13% 1,25% 3,53% 0,65%
Örebro 245.935 1,2 66% 27% 0,08% 1,26% 4,4% 0,67%
Södermanland 237.863 1,2 68% 26% 0,08% 1,44% 4,22% 0,70%
Gävleborg 236.671 1,3 69% 25% 0,04% 1,05% 3,61% 0,47%
Dalarna 235.967 1,4 68% 27% 0,06% 0,82% 3,66% 0,52%
Värmland 233.250 1,4 67% 28% 0,04% 0,82% 4,04% 0,50%
Västmanland 222.799 1,2 66% 28% 0,07% 0,96% 4,27% 0,63%
Västerbotten 222.182 1,4 67% 28% 0,09% 0,79% 3,54% 0,36%
Norrbotten 209.950 1,5 64% 33% 0,04% 0,72% 2,29% 0,30%
Västernorrland 202.545 1,4 66% 29% 0,05% 0,70% 3,68% 0,42%
Kalmar 202.145 1,3 69% 26% 0,06% 0,81% 4,34% 0,53%
Kronoberg 189.509 1,3 65% 29% 0,07% 0,91% 4,51% 0,53%
Blekinge 131.354 1,3 69% 24% 0,06% 0,84% 5,34% 0,44%
Jämtland 106.938 1,5 69% 27% 0,12% 0,54% 2,62% 0,48%
Gotland 49.510 1,6 78% 16% 0,15% 1,00% 3,04% 1,11%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.