Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford B-Max (2013)

Rost

Ford låter alla bilar som ska säljas i Sverige genomgå en särskild rostskyddsbehandling och den är ganska bra. Underredet täcks av ett tjockt lager skyddande material. Inuti dörrarna och balkarna under bilen har det sprutats vax men förseglingen av dörrskarvarna har brister. Huv och baklucka saknar invändig behandling och tätningen kunde vara bättre.

Dräneringshålen vid bakluckan hade pluggats igen på testbilen, med risk för kondens och rostangrepp. Framskärmarnas hålrum är fyllda med skumplast som kommer att hålla sig fuktigt. Innerskärmarna fram är av plast, bak består de av filtmaterial men är noga inpassade. Små stänkskydd fångar upp en del hjulsprut.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford B-Max Titanium 1,0 Ecoboost 100 hk

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.