Bild
Nästa artikel
Fiat Tipo.

Rosttest: Fiat Tipo Kombi (2017)

Rost

Rostskyddsgarantin räcker bara i åtta år. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Hela Tipos kaross är av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka har bra limningar men saknar invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är obehandlade inuti. Plastinnerskärmar finns i hjulhusen både bak och fram och underredet täcks till stora delar av plastsköldar. Under dessa finns ingen behandling och där är dessutom skavarna otätade. Övriga skarvar under bilen har däremot bra tätningar.

En framtida rostrisk är de fuktsamlande mattor som ligger ovanpå innerskärmarna bak. Samma sak gäller de otätade skärmkantsskarvarna bak och det stora hål som borrats i ena hjulhuset för bränslepåfyllningsröret.  

Rostskyddsgaranti: 8 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-07-11 15:40

Ett uselt resultat på en modern bil! Men i andra hand så säger inte FIAT heller annat än att den är billigt byggd, det har yttrats i bilmedia som så att för att man ska få bäst valuta för pengen så bör man nöja sig med instegs versionen.

#2
2017-07-11 20:13

Finns inte lika mycket smörja på vägarna söderöver.
Men tar man in en sådan här bil till Sverige ska man nog se till att ge den en alldeles extra väl utförd efterbehandling med innan den säljs.

#3
2017-07-12 08:54

Tja, den rostar nog inte värre en andra bilar. Haft 2 Fiat bravo de senaste 15 åren. Ingen rost på dem inte. Sen ger jag inte mycket för Kalle smörjare som gör testerna i denna tidningen. Det mesta handlar om förarbetet är det kasst så kan du hälla på hur mycket rostskydd som helst. Det kommer börja rosta iaf. Och sen måste du se på plåtkvalite'n . Rysk plåt...då hjälper det knappt att galvanisera skiten. Osv... Dessa tester ska tas med en nypa salt.

#4
2017-07-12 21:23

Fiat förlitar sig på en galvanisering av hög kvalitet. Galvanisering bedöms inte av ViB för man kan inte bedöma en galvaniserings kvalitet och skyddsvärde genom okulär besiktning av en ny bil. Man ser det först efter flera år.

#5
2017-07-14 07:35

Var har du fått uppgifterna på att galvaniseringen är av hög kvalitet och hur skiljer sig galvaniseringen mellan olika bilmärken och modeller?