Bild
Nästa artikel

Rosttest: Fiat Panda (2014)

Rost

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

 

Panda har ett begränsat rostskydd och kaross helt i stålplåt. Vare sig motorhuv, baklucka eller dörrar har någon behandling inuti. Limtätning har bara gjorts i den mest utsatta fogen och inte i hörn.

Panda har bra innerskärmar fram och bak och modern bakre skärmkonstruktion. Skärmbreddare i plast skyddar mot blästring men kan också samla smuts och fukt. Panda har viss behandling på bottenplattan men långt ifrån heltäckande (bilden).

Dessutom finns ingen som helst behandling inuti balkar. Vid testet fanns smuts, lera samt vatten inuti vissa balkar. Bränsletanken är av plast. Stänklappar saknas. Skärmbreddare av plast skyddar karossen.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat Panda 4x4 0,9 Twinair Turbo

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.