Bild
Nästa artikel
Fiat 500X.

Rosttest: Fiat 500X (2016)

Rost

Vi fann rost – efter bara 200 mil. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Kaross av stålplåt, ingen invändig behandling i motorhuv eller bagagelucka. Skarvarna är otätade, i motorhuven dessutom ojämna, ”vågiga”. Även dörrarna är helt obehandlade på insidorna och har otätade skarvar. Vid vindrutestolpe/framskärm finns mjuk, fuktsugande skumplastisolering.

Plastinnerskärmar fram och bak, samt fritt från täckskivor under bilen – bra. Underredet är delvis täckt av slitskydd, men det finns många otätade skarvar. Vi fann rost i en främre länkarm – efter 200 mil. Balkarna under bilen saknar invändig behandling och fästena för längslänkarna bak är skruvade mot bottenplåten utan behandling.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

  

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kommentarer

#1
2016-04-01 15:58

Bra att det nu är tydligt med vad betygen handlar om. Dom handlar om att göra kompletterande rostskyddsbehandlingar, betygen bedöms helt utifrån det. Framgår tydligt när man läser rutan "Så här ska betygen tolkas:".

Känns inte som Vi bilägare hängt med materialutvecklingen dom senaste 15-20 åren...

#2
2016-04-01 16:46

Jag frågar mig varför den anses behöva komplettering. Svaret är ju att det är otillräckligt från fabrik och det kommer att drabba begagnatköparen. Det är konsumentupplysning.

#3
2016-04-01 23:18

Axelman, återstår att se om den prognosen stämmer i just detta fall, att bilen då inte skulle klara av att gå 12 år i svensk trafik utan nedslag på besiktningen på bärande delar. Självklart kommer det kosmetiskt se illa ut i underredet med tiden men det gör det redan på en bil som får 5 i betyg här när den passerat fem år (eller som det står i rutan, rostangrepp bör inte komma inom 6 år så inte ens det är säkert).

#5
2016-04-02 09:45

Så länge det inte finns bättre tester så tycker jag att Vib:s rost-tester duger utmärkt och är en service till oss konsumenter.

#6
2016-04-03 08:58

Jag är rätt säker på att jag skrivit ett inlägg i denna tråd. #4, men av nån anledning så ser jag inte längre det inlägget.... Är det bara jag som inte ser det eller är det borttaget av nån besynnerlig anledning.

#7
2016-04-14 13:33

Pi. Det verkar som om du blivit borttrollad. Skrev du något elakt eller bara ngt klokt.
Min egen erfarenhet av Fiat var en Uno 70. Helt utan rost tills jag löd ett "gott råd" och fick saker sprutade undertill. Bilen vittrade sönder på 2 år. Plåten var väldigt tunn sas det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.