Bild
Nästa artikel
Dacia Logan MCV.

Rosttest: Dacia Logan MCV (2015)

Rost

Kombiutrymmet är svetsskarvat på plats vilket kan bli en yta för rosten att få fäste i. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Alla karossdelar är av plåt. Dörrar, motorhuv och baklucka har genomgående väl tätade skarvar och invändig rostskyddsbehandling. Innerskärmarna är av plast fram, men bak finns inga alls. Bra bakre skärmkantkonstruktion som inte samlar smuts.

Balkarna under bilen har bra invändig behandling och slitskyddet på ytorna är bra. Trösklarna har nedåtvända skarvar, bränsletanken är av plast. Kombiutrymmet är svetsskarvat på plats ungefär från mitten av dörröppningen bak. Skarvarna syns tydligt i tak och trösklar och det finns tydlig risk för rost från såväl ut- som insida. Detta drar ned betyget för Logan MCV.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-10-16 13:17

Samma betyg som betydligt dyrare Mazda 6 2015, till exempel. Inte så pjåkigt får man väl säga när man jämför. Fast Dustern har ju ännu bättre rostskydd så det borde man ju kunna överföra till Logan också.

.

#2
2015-10-16 18:31

Bara att handla, Anti !

#3
2015-10-16 21:09

Fast plåt- och lackkvalite spelar också roll och håller knappast samma kvalite som på Mazda6. Har ägt Renault i modern tid och lackkvaliten var bedrövlig, bilen rostade också före två års ålder och höll inte tillnärmelsevis Mazdas kvalite - på något plan. Har svårt att tro att Dacia skulle hålla Renaults klass ens.

#4
2015-10-16 21:17

Godkänt är väl helt godkänt för en bil i prisklassen,finns ju bilar för flerdubbla priset som får samma "godkänt".

#5
2015-10-16 22:03

Ger ingnting för ViBilägares rostbetyg. Kolla bilarna efter fem år. Då blir det ett mer rättvist betyg.

#6
2015-10-19 11:36

Min Renault Mégane II skapad i nådens år 2004 var helt rostfri, den fick beröm på Bilprovningen. Inga som helst problem med rost.

#7
2015-10-19 17:46

Fast det är ju svårt att kolla 5 år gamla bilar när man testar en ny bilmodell... Och ViB är ju den enda biltidning som överhuvudtaget bryr sig om rostskydd vilket dom skall ha "cred" för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.