Bild
Nästa artikel

Rosttest: Citroën DS3 1.6 VTi (2010)

Rost

Citroën DS3 har en kaross helt i stål, men är inte lika välbyggd som Audi A1. Huven är bara tätad i framkant och dörrarna och bakluckan bara i underkant. Invändig behandling saknas i motorhuv, men finns i dörrar och baklucka.

Innerskärmarna bak har dålig passform och är dessutom tillverkade i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. Det finns också risk för blästring av de utstickande skärmkanterna bak.

Minus blir det också för att invändig behandling helt saknas i balkarna under bilen och att många av underredets skarvar är otätade, speciellt i bakvagnen. Även DS3 saknar stänklappar som standard och slitskyddet under bilen är dessutom mycket snålt tilltaget, bara de absolut mest utsatta ställena är behandlade.

– Cittran har många brister i rostskyddet och det blir bara en tvåa i betyg, säger Thomas Widström. Lite räddas DS3 av att Citroën brukar ha hög kvalitet på stål och galvanisering. Det gör att bilarna klarar sig bra under de första åren, men sedan blir det problem.

Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën DS3 1.6 VTi

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.