Bild
Nästa artikel
Citroën C4 Cactus.

Rosttest: Citroën C4 Cactus (2018)

Rost

Att det inte gjorts invändig behandling kan bli en rostfälla på sikt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Cactus har en kaross helt av stålplåt. Vältäckande plastinnerskärmar finns både fram och bak och såväl bränsletank som påfyllningsrör är av plast. Under bilen är de flesta skarvar – utom längst bak och bakom innerskärmarna – bra tätade.

Även slitskyddet får godkänt och erfarenhetsmässigt använder Citroën dessutom en galvning som brukar kunna stå emot rosten de första åren. Men Cactus har också en hel del brister. Allvarligast är de undermåliga tätningarna i motorhuv, dörrar och baklucka. Där saknas även invändig behandling – något som kan bli en rostfälla på lite sikt. Balkarna under bilen är inte heller behandlade inuti.  

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-06-30 10:21

Tycker att lagen ska ändras när det gäller rostskydd!
Om tillverkare av ett bilmärket har 12år rostskydd då ska dom se till att den håller 12 punkt Slut. Kravet tillverkare kan ställa mot bilägare är att denne servar bilen hos märkes verkstad.
Jag ser ett annat problem. Det är att bilarna idag blir hopplöst dyra att reparera (mekaniska ) så att rosten är inte längre en fråga som det var förr när bilar var billiga att reparera men dåliga ur rost synpunkt!

#2
2018-07-03 10:43

Nå så mycket jävligt, hur i hela ******... tänker man på Citroen. Jag kan nästan inte tro att det är sant.. Dessa grodätare alltså, att dom ALDRIG lär sig nåt. Vi som allvarligt funderat på Cactus som en andrabil men att den inte finns som diesel och automat har varit ett problem för oss som vi på senare tid övervägt att kunna leva med, om än ganska motvilligt. Men nu detta också. Nej nu åker Citroen i Soptunnan. Jag som trodd att märket hade tagit "omtag" och ryckt upp sig. Skaffat sig ambitioner att faktiskt vara ett märke att räkna med. Ja jävlar vad man kan bedra sig.. Det lönar sig att vänta med bilköp här i Sverige, ju längre desto bättre. Vela länge fram och tillbaks innan du bestämmer dig för annars är risken överhängande att du köper grisjäveln i säckjäveln.. Ha ha haaa.. Ursäkta men jag finner det hela en smula komiskt.. Citroen kör alltså på i "ullstrumporna" och försker sälja in sig själva som ett nytänkande märke som siktar betydligt högre än tidigare. Men de glömde säga att de gör det med samma värdelösa tillvägagångssätt som tidigare.. Kan nån snälla skjuta Citroen!

#3
2018-07-04 12:38

Har du haft en dålig dag "StarClass"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.