Nästa artikel
Rosttest: Citroën C3 HDI 90 (2010)
Rost

Rosttest: Citroën C3 HDI 90 (2010)

Publicerad 27 april 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Citroën har sparat på tätningarna i C3. Dörrar, baklucka och huv är förseglade bara i de kanter som är mest utsatta och någon invändig skyddsbehandling finns inte någonstans i bilen. Baktill sitter innerskärmar av filt som suger åt sig lortvatten från vägen. 

Bakom framhjulen hänger en liten stänklapp som stoppar det värsta sprutet, men på testbilen dröp ändå saltvattnet ur sparklådornas skarvar. Underredet har fått ett litet snålt slitlager på de värst utsatta ställena.  En och annan skarv är tätad men de flesta är öppna.

Så länge galvaniseringen är intakt lär rosten hålla sig borta. Fabrikens tidigare bilmodeller har varit bra galvade och det finns skäl att tro, att även C3 omfattas av samma rostskydd. Men det räcker inte för att få godkänt. Betyget blir bara en tvåa.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C3 HDI 90
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.