Bild
Nästa artikel

Rosttest: Chevrolet Trax (2013)

Rost

Kaross av plåt, liksom avgassystem och hjulupphängningar. Motorhuv, baklucka och dörrar har dåligt limmade/tätade skarvar. Behandling saknas helt på insidan av motorhuven och på bakluckans insida, däremot finns viss behandling i dörrarna. Skärmar av bra konstruktion, med stänkskydd på de främre.

Karossen har låg bläst-ringsrisk. Skumgummitätning mellan skärm och dörr kan ge fukt- och på sikt rostskador. Underrede helt utan täckkåpor, stora delar saknar behandling och har endast har grundmålning. Många öppna plåtskarvar, men de mest utsatta har visst slitskydd. Bra: tank och innerskärmar av plast. Kort rostskyddsgaranti.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Trax 1,6 LT

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.